Jordbær og solsorte

Langt om længe fik jeg sidste år taget mig sammen til at sætte jordbærplanter - hele tre forskellige slags. Og dertil fik jeg ovenikøbet forærende et dusin af en fjerde.

Da der nu var overflod, røg der 5 planter i drivhuset. På disse er bærrene nu begyndt at modne. Men det er ikke blot jeg og min familie, der nu går og savler efter de første bær. Næh solsorten har fundet sig et spisekammer, den flab (har taget et par på fersk gerning) cry

Men et er drivhusplanterne, som rimelig nemt kan skærmes, tror jeg. Noget andet er jordbærrene i haven.

Hvordan undgår I andre, at solsorten mæsker sig i hele herligheden?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej du.
Ja vi lægger da et net over--et af de grønne som du nok kender.
Men tror mig--de kan være ret udspekulerede de små sorte, så der skal ikke meget hul til at de finder ind.
Havde engang et bed hvor nettet var stramt udspændt. Første solsort sad på nettet med hovedet på skrå og vuderede situationen for derefter at skræppe op efter de andre "venner". Der kom en 5/7 mere og de satte sig og hoppede/gyngede på nettet til det var faldet lidt ned så de kunne nå med næbbet igennem maskerne.. Jeg fik et godt grin og lod dem mæske sig denne ene gang.
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Der findes et 100% økologisk, miljøvenligt og oven i købet dekorativt. middel.

En kat !! biggrin

Vi havde i mange år et stort areal beplantet med jordbær hjemme hos mine forældre. Og aldrig har vi haft så få problemer med uindbudte gæster som da vi fik kat.. Den kloge kat lægger sig faktisk på lur i selve jordbær-bedet og venter på at solsorten lander der.. Det er meget effektivt

Oven i købet er det godt mod mus, edderkopper og gardiner. Og vælger du en model som nedenstående billede er den også effektiv mod (tyrker)duer og måger og små irriterende hunde :wink: :shock:

Mvh
/Niels
Mand, for en flot løve :!: :shock:

"Kongen", som strejfede omkring her, da vi flyttede ind, havde været sagen, tror jeg. Men han duede altså ikke til at holde biler væk cry

Jeg har faktisk 7 katte, som mere eller mindre holder til her. Måske man skulle servere lidt tørkost mellem jordbærrene så... (selvom de ikke er noget bevendt mod små irriterende hunde - sådan en har jeg også :lol: )
Jeg har ladet mig fortælle at fugle, snegle osv. først og fremmest går til bærrene fordi de er tørstige.

Vi har selv prøvet at stille små skåle med vand blandt planterne, og der forsvandt faktisk ingen bær. Om vi bare har været heldige, eller om dyrene rent faktisk bare ER tørstige, vil jeg lade stå hen i det uvisse....

Forsøget er i hvert fald næsten omkostningsneutralt at gennemføre!

Med venlig hilsen
FlemmingB

Det kan der nok være noget om, FB. Jeg har ikke vand i nærheden af drivhus/jordbærbed - kun i forhaven på fuglebrædtet.

Et er sikker, det er knastørt her lige nu. Jeg vil straks sætte flere skåle ud forskellige steder i haven.

Takker for ideen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis