Skal der luft/mellemrum til massiv fyrgulv ?

Hej derude!
Jeg er ved at lægge et nyt massiv fyrgulv i forlængelse med mit gamle køkkengulv. så er det jeg tænker på de mellemrum de gamle brædder har 1-3mm. Er det bevidst så gulvet kan arbejde eller har det trukket sig sammen med tiden :?: Jeg skal vel ikke have andet luft i brædderne end ca. 1 cm rundt i kanten :?: Gulvet er ca. 10 m2, lagt på strøer og bliver sømmet i noten eller hvad :?: . Hvem ved besked :?:
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Luft mellem gulvbrædderne er ikke nødvendigt, så længe du husker at brædderne skal ligge en uge til 14 dage for at tilpasse sig klimaet i det pågældende rum.

Ok med 1 cm luft hele vejen rundt.
Sømmes i fjederen og dykkes, brug IKKE runde dykkere, gulvet kommet til at knage, da de runde ikke kan holde gulvet ordentligt.

Mvh. Carsten
I tillæg til Carstens indlæg:
De nye (?) montageskruer fra NKT (selvundersænkende) kan anvendes i stedet for søm, men jeg går ud fra, at der skal forbores. Altså længere montagetid, men det må alt andet lige holde bedre!?

Mvh.

Jan R.
Jeg er selvfølgelig farvet af min fortid som tømrer, men det er altså også nogle år siden, og dengang i det firma, havde vi ikke de omtalte skruer.

Det er en rigtig god ide at bore for, jeg synes tit træ flækker under iskruning, hvis man altså ikke har forboret.

Det er altså ikke altid at skruer holder bedre end søm/dykkere. Eksempelvis, så trækker søm altid træet til underlaget, med mindre der er meget store ujævnheder. Med skruer kan man ikke altid regne med at det er tilfældet, også kan man være ude i at skulle bruge skruetvinger o.lign.

Det sidste her er mere generelt om søm og skruer, end det er specifikt på emnet, jeg vil dog stadig foretrække at sømme.

Mvh. Carsten
tak til Jan & Carsten for jeres svar biggrin
Med hensyn til valg af søm; er det så amatøragtig og uholdbar at bruge de 5cm lange og ca. 1,05 mm tykke firkantet stifter til en af de små sømpistoler hvis brædderne evt. får et par stykker i hver strøer :?:
Uuha, når du nu spørger, også hvis du ikke havde gjort, ville jeg vælge firkantdykkere 2,8*65 mm, til den manuelle metode.
Jeg ved ikke helt hvad der fås til pistoler, men dem du foreslå synes jeg er for tynde, også selv om du giver lidt ekstra pr. bjælke.

Mvh. Carsten
Annonce
Jeps - udtræksstyrken er lige nul på dem, også selvom du "skyder på skrå". Prøv at skyde en pind fast med dem og se, hvor let den går løs.
Men vil overlade til Carsten at anbefale alternativet (jeg er overbevist skruefanatiker ;-)

Mvh.

Jan R.
...og det gjorde han så....

Mvh.

Jan R.
Pudsigt nok, selvom jeg går og anbefaler søm alle vegne, så skruer jeg på livet løs der hjemme, men det er nok mest fordi, jeg først laver noget når børnene er kommet i seng, og så må jeg ikke larme så meget.
Og så er min kone overbevist skruefanatiker :lol: :lol: :lol: :lol:
(hun tror ikke søm kan holde, det er underligt, der er så mange huse, som står endnu. :lol: :lol: )
Da jeg monterede mine 28 mm fyrreplanker brugte jeg Montaflex 4,2 x 55 mm og jeg borede ikke for. Ikke et eneste brædt flækkede !!

Og jo - jeg skruede ned i nakken af fedderen.

Lars

-------------------------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis