Hævning af hanebånd

Hej

I forbindelse med renoveringen af et hus jeg har købt er jeg i gang med 1. salen.

Her vil jeg gerne hæve hanebåndene, for at få lidt mere loftshøjde.

De sidder nu i ca. 2 meters højde, og er tappet sammen med spærene. Jeg vil gerne hæve dem ca. 25 cm.

Min plan er at montere 2 stykker spærtræ 45*145 eller 45*195, et på hver side af spæret og så bolte det sammen med en gennemgående gevindstang.

Er der nogen der tør give et bud på om det vil svække konstruktionen for meget ?

I forbindelse med renoveringen bliver der også etableret en skunkvæg, som jo også vil styrke konstruktionen en del...

Jeg er klar over at jeg nok skal have en fagmand ud og se på det inden jeg går i gang, men jeg vil gerne lige have en vurdering af de kloge hoveder herinde...

Jeg har vedhæftet et par billeder så i kan se hvad det drejer sig om...

Sig endelig til, hvis I skal bruge flere oplysninger

/Lambert

Mvh
Polite
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg godt, jeg ville turde binde an med.
Mit umiddelbare bud på de nye hanebånd vil være 2 stk. 45*145
Monteret med gennemgående gevindstang, bulldogskiver, firkantskiver og møtrikker.
De nye hanebånd monteres selvfølgelig inden de gamle pilles ned.

Men tag endelig fat i en fagmand, da min vurdering kun hviler på dine ellers udmærkede billeder.

Mvh. Carsten
Få een til at regne lidt på hvad der er rigtigst.. Dine gamle spær skal også være i god stand. Personligt vil jeg ikke gå under 195 i højden på de nye hanebånd. Du vil formodentligt bruge disse til enten ent depotrum ovenpå, en hems eller måske bliver de synlige, med loftet til kip. I de to første tilfælde skal de jo kunne holde og i det sidste skal de se rigtigt ud.. Og her kan en 145 måske være ok men lad en udregning give svaret..

Din skunkvæg vil ikke stabilisere ret meget cry den vil normalt forbinde dine tagbjælker med gulvbjælken da de i nyere tid er een og samme del :wink: i dit tilfælde hænger de ikke sammen og har derfor ikke helt samme stabiliserende/bærende effekt som normalt.

Husk at få taget set ordentligt efter og udbedret inden du lukker indefra.
Husk også at få en ordentlig isolering ud mod taget.
Det betyder sikkert at du skal have nogle planker på siden af de gamle bjælker for at du kan få plads til isoleringen ( min 200mm ) 8)

Men et spændende projekt er det bestemt..

Husk at det er billigst og lettest at få sat de vinduer i du skal bruge allerede nu.. Tagvinduer, kviste osv....

MVH Njord
Hej Lambert

Jeg vil tilslutte mig det Carsten siger med bulldogskiver, forkantskiver m.m. Dog ville jeg bruge 45x195 mm spærtræ som Njord beskriver, da dette giver en god bæreevne til evt. hims. tongue
Skunkvæggen giver en god afstivning af spærene. Den sørger for at nedbøjning af spærene (ved tryk lodret nedad) bliver sværere.
Den står jo ovenpå dine spærfødder som er forankret ind i din bærende mur i hver ende, også selvom du lægger gulvspånplade med fer/not på dem først.
Men det er et spændende pjojekt, jeg skal have lavet tilsvarende på mit hus fra 1909 men med loftet ført til kippen.
Mine hanebånd sidder 198cm højde.
Go´arbejdslyst :wink: :wink:
Kewin, Svendborg.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Det er godt nok et par ordentlige kanaljer I vil lægge op biggrin .

Der sidder næppe mere end en 3x5'' bjælke som hanebånd p.t.
Det nye skal rykkes ca. 25 cm op, hvilket vil afkorte hanebåndet med ca. 25 cm (mindre spændevidde).

Der skal monteres et stykke på hver side, altså et samlet tværsnit, som svarer til en 4x6'' bjælke. Spærene står på ca. 1 m, så det burde næppe give anledning til yderligere spekulation.
Men igen tag fat i en fagmand :wink: .

Mvh. Carsten
Jeg har været samme tur igennem min 1. sal fra 1906 for 4 år siden.

Jeg tog ét hanebånd ad gangen på flg. måde:

Midlertidig hanebånd (2x5") blev skruet på siden af spærene lige under eksisterende hanebånd.

Eksisterende hanebånd blev skåret af plant med spærene og flyttet 25 cm op og fastgjort på siden af spærene med en kraftig bræddebolt med bulldog som mellemlæg. Altså genbrug af hanebånd som efterfølgende blev malet.

Resultat: Loft til kip med flotte synlige og tilmed "billige" hanebånd.

Det skal lige siges, at den gang mit hus blev bygget, der superoptimerede man ikke på tværsnittene, så jeg havde ingen søvnløse nætter ved at foretage det indgreb.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Annonce
Jeg har været samme tur igennem min 1. sal fra 1906 for 4 år siden.

Jeg tog ét hanebånd ad gangen på flg. måde:

Midlertidig hanebånd (2x5") blev skruet på siden af spærene lige under eksisterende hanebånd.

Eksisterende hanebånd blev skåret af plant med spærene og flyttet 25 cm op og fastgjort på siden af spærene med en kraftig bræddebolt med bulldog som mellemlæg. Altså genbrug af hanebånd som efterfølgende blev malet.

Resultat: Loft til kip med flotte synlige og tilmed "billige" hanebånd.

Det skal lige siges, at den gang mit hus blev bygget, der superoptimerede man ikke på tværsnittene, så jeg havde ingen søvnløse nætter ved at foretage det indgreb.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
Tak for de mange hurtige svar!

Huset er fra 34, og jeg har købt det forholdsvis billigt på tvangsauktion. Men der er så til gengæld en masse der skal laves. Så dette er nok ikke det sidste spørgsmål fra mig :wink:

Men jeg er da glad for at høre at i er enige i min vurdering af at det ikke er noget problem at hæve hanebåndene.

Mht. loft til kip, så tror jeg det bliver lidt voldsomt, der er jo trods alt temmelig langt op. (omkring 4 meter vil jeg tro). Det kan blive problematisk med rengøring mv.

Ideen med at genbruge de gamle hanebånd var da bestemt ikke dum. Jeg tror da bare jeg vil bolte dem på siden af spærene.

Mht. reparation af taget er det planen at understrygningen skal repares og så vil jeg montere diffusionsåbent undertag, klemt fast mellem spærene således at den smule vand der måtte komme ind bliver ledt ned i hulmuren. Jeg ved godt det ikke er den helt rigtige løsning, men jeg vil ikke til at afmontere de nederste pander for at få den ud til tagrenden...

Endnu engang tak for svarene!

/Lambert

Mvh
Polite
Mine hanebånd er tilsyneladende 45x175 !!!

Så det er jo en mulighed.. med denne mellem værdi..

Hvad angår åbent til kip, så får du en rummelig oplevelse i tagetagen der gør at alt synes større..

Har selv ca 5 m til kip i stuen og der skal en stipe op mellem spærene et par gange om året for at pudse vinduet i spidsen og fjerne spindelvæv... Ellers intet problem.

MVH Njord
Husk iøvrigt at du som Njord skriver skal have "forlænget" spærrene. Det vil jo utvivlsomt også øge stabiliteten.

Er netop selv blivet færdig med at understryge og forlænge spærrene, og er igang med isoleringen. Så send endeig flere billeder som dit projekt skrider frem. Det vil være rart med noget inspiration.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Ja, jeg er klar over at de skal forlænges.

Jeg har nu lagt en ekstra 3*6" mellem bjælkerne i bjælkelaget, da der var mellem 105 og 125 cm CC...

Så skal jeg have isoleret og derefter lagt en gulvspånplade...

Men jeg vil gerne have en kommentar eller to til min plan med det diffusionsåbne undertag, som jeg beskrev i forrige indlæg i denne tråd...

Der skal nok komme flere billeder.
/Lambert

Mvh
Polite
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også