Smelteovn

Er der nogen der har erfaring med at smelte metal? Jeg var inde på denne her side www.backyardmetalcasting.com og blev lidt hooked på ideen. Nogen der har prøvet noget i den stil?

Mvh

Kasper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm... jeg prøver lige at konkretisere mit spørgsmål lidt så. Er der nogen der kan svare mig på hvad den beholder hvori man smelter metallet er lavet af?
Først tror jeg lige vi skal være endnu mere konkrete...

Hvad er det for metal du vil smelte ??? Der er jo stor forskel på smeltepunktet for de forskellige metaller...

Er det bly kan det klares i en alm gryde ( jern eller støbejern ) og en gasbrænder.

Jeg husker ikke helt hvad firmaet hedder men der er et i København ( for os jyder er det sombekendt alt øst for Sorø ) der handler med den slags ting, også små smelte digler til hobbybrug. Metaller osv.

Men måske skulle du finde et matal støberi og få lidt fif inden du begynder... Det vil sikkert også koste noget at komme igang...

Ud over dette er der jo forskellige støbe teknikker... Hvor den simpleste vel er "lostwax" metoden hvor emnet bygges op i voks og omkring dette støbes så formen i støbesand eller gips.. Og det flydende matal hældes i et indløb i værktøjet. Ud over dette skal der være stigerør til luften kan komme ud osv..

Her ser vi bort fra de simpleste hvor man blot støber fx synk i et hul i sandet !!

Spændende er det, og jeg tror du skal på biblioteket for at se lidt nærmere på støbeteknikker osv.....

Og nej jeg har aldrig støbt andre emner end en blyfyldning på en galvaniseret kølskinne til en Sjægt...

MVH Njord
Og så lige det korte svar på selve spørgsmålet.

Det hedder en "digel" og er lavet i et keramisk materiale.

MVH Njord
Man kan smelte sølv, kobber, messing, bronze eller glas med en gasbrænder, hvis man bygger en lille ovn af ildfaste sten. Bare sådan intermistisk, for at holde på varmen. Man kan bruge en porcelænsskål eller kop som digel til sine første eksperimenter. Jeg har meltet sølv og messing og kobber+ tin = bronze på den måde.
Hvis man blæser ilt, eller luft i gasflammen kan man nå ekstra høje temperaturer.
En (træ)kulsesse med luftindblæsning vil helt sikkert kunne smelte hvadsomhelst. Det handler mest om at kunne spare på varmen og være effektiv.
Opstilling af sådanne varme sager skal overvejes, det bliver varmt udover, hvad vi er vandt til og kan være brandfarligt.
Der skal tages forholdsregler mht træværk, loftshøjde udsugning mm.
Eller det kan gøres udendørs.
Der findes specielle støbelegeringsmetaller med fornuftige smeltepunkter, de er gode til at lave sære metaldele til maskiner af.
Forme kan laves af sand med en smule linolie og kartoffelmel i. (100:1:1)
Forme af sand bages og hærdes i ovn ved ca. 150 grader)

Jernstøberier arbejder med elektriske ovne og digler ( kaldes skeer) af jern, forede med ildfaste sten. Forme og kerner af sand som nævnt ovenfor.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis