Lægning af laminatgulv.

Hej.

Jeg har købt et laminatgulv, som jeg skal til at lægge inden længe.

Jeg har kun erfaringer med lægning af fyr-, bøg- og spånpladegulve, og har derfor stor interesse i at høre fra nogen, som har prøvet at lægge laminatgulve.

Jeg skal lægge mit gulv direkte oven på et gammelt parketgulv, og mit gulv er af den type der ikke skal limes, men blot "klikkes" sammen.

Jeg er blevet anbefalet at lægge et underlag af 3 mm foam (noget opskummet plast el. lign), og det har jeg så også indkøbt.

Jeg er meget i tvivl om man skal/kan fastgøre foamet med tæppetape eller lim, for at få det til at lægge ensartet uden buler, imens man lægger gulvet :?:

Og er ligeledes i tvivl om hvilken tape man skal bruge der hvor foamet stødes sammen :?:

Og så er jeg kommet til at tænke på, ...er det virkelig nok blot at "fastgøre" det "svømmende" gulv med paneler og fejelister :?:
- Vil gulvet ikke med tiden rutsje når man går på det, med risiko for at det nogen steder glider ud af fjert og not (det er jo ikke limet) :?:

Sidder nogen inde med nogen erfaringer og gode råd :?:

Mvh
Selvbyggeren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har lagt flere "gammeldags" lamelparket gulve, limet sammen og 1 laminatgulv med kliksystem. Sidstnævnte var det nemmeste og gav et superflot resultat. Alle samlinger var bare perfekte. Jeg har ikke oplevet at gulvet glider og samlingerne holder alle endnu, på trods af at ingen er limede.
Lad endelig gulvet svømme, det er designet til det. Det ville være en fejl at gøre det fast. Det foam som jeg har brugt skulle bare lægges ud og ikke gøres fast.
Husker ikke om samlinger i foamet blev tapede. I øvrigt plejer der at ligge en ret udførlig vejledning i hver kasse med gulvdele, følger du den kan det ikke gå helt galt.
Et helt afgørende punkt er om underlaget er stabilt og plant inden for en vis tolerance som kan være lidt forskelligt fra gulv til gulv og afhængig af underlaget. Tjek det inden du lægger gulvet. På dette punkt skal man ikke gå på kompromis.

mvh

Anders
Hej

Du må endelig IKKE gøre gulvet fast. Og du kan være helt rolig, prøv engang at løfte en af pakkerne med gulvet, og så prøv at tænke på hvor tungt gulvet sammenlagt bliver, det bevæger sig IKKE!

En ting jeg tror du skal overveje er, hvis du det gulv du skal ligge det på, er lige over jord/beton, med trægulv på strøer, så er der jo nok dampspære. Jeg vil tro at foam kommer til at virke som en dampspære, og i min teori er det ikke så smart med en "dampspære på hver side af et trægulv. Det kan godt være at jeg tager fejl, men da jeg lavede mit laminat gulv, brugte jeg gulvpap, og det var der ingen trinlyd med.
En foam kommer med sikkerhed ikke til at virke som dampspærre. Klø på og hold dig til lægningsvejledningen :lol: .

Mvh. Thomas
Hej igen.

Tak for de gode råd! biggrin

Jeg er dog stadig i tvivl om hvor vidt det er en god ide at bruge tæppetape eller lign. for at få foamet til at lægge plant mod det gulv jeg skal lægge mit laminatgulv på :?: - og er ligeledes i tvivl om det er nødvendigt at sammentape foamet, der hvor enderne stødes sammen :?:

Mvh
Selvbyggeren
Det med at tape foamet sammen, skal da kun være for at kunne styre det, imens du lægger laminatgulvet.

Det ville være noget andet, hvis det skulle lægges på et betongulv, da der her er brug for en fugtspærre. Man kan få foam med indbygget fugtspærre, og det ville i denne situation skulle tapes for at få en tæt fugtspærre, det kunne også fuges med akrylfugemasse.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis