Diesel-pest ?????

Kan nogen fortælle mig hvordan man kan se eller lugte om dieselolien er for gammel ?.

Jeg har købt en båd som har stået på land i ca 4-5 år, der er 2 stk vingetanke i båden.

Jeg har lige suget det sidste dieselolie ud af tankene ca 12 liter ud af tankene tilsammen, tankene er på hver 70 liter.

Olien ser ganske klar og fin ud, og lugter ikke grimt.

Nu er det så jeg vil spørge ??????? er det nok at jeg har tømt begge tanke som løber sammen, jeg håber ikke at jeg skal skrue begge inspeksions luger af, det ender som regel altid med at der knækker en boldt.

hvar er diesel pest ???
Og hvad kan det forsage ???
Hvordan kan man se eller lugte om det har pest???

Mvh.
Ginetten.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa


jeg mener ikke du kan lugte diesel pest eller se det i selve dieselen...men måske se det i selve tanken da der så nok er en masse lort der inde....de lever i vandet i tanken og lever af selve dieselen og det er så deres afføring der giver lort i tanken....du kan få taget en prøve af selve dieselen.....og hvis du så skulle have det skulle man kunne få noget til og slå dem dræbe dem med...........men du skal nok rense den også


mvh tobak
hej igen


jeg vil mene du skal gå op til din olie levandør med det problem,,vil tro han kan hjælpe dig...har selv fået taget nogle prøver ingang og mener det var ved texaco....men de andre kan også godt...... håber det kan hjælpe dig lidt.......



mvh tobak
:evil: Her er et surt indlæg: Du skriver at du har 12 liter dieselolie. Værdien af denne mængde diesel er langt under, hvad der skal bruges til at finde ud af om der er pest i olien, så skynd dig på genbrugsplads med den.

Gert Nøjsen

Hej Gert,

Har det slået dig, at du ikke kan tømme en dieseltank 100%??? Og at dieselpesten derfor muligvis kan sidde tilbage i oliefilmen på tanksiderne???

Mvh.

Jan R.
Annonce
JA det er lige netop hvad jeg selv har tænkt på, men det som jeg vil undersøge eller finde løsningen på er mere hvis nu der kunne være pest i dieslen, det er slet ikke sikkert, men det er bare det at skibet på land i ca 5 år med de 12 liter i, så jeg ville bare være sikker inden jeg begynder at starte op og eller fylder på begge vingetanke igen.

Jeg syntes selv olien ser fin ud og lugter aldmindelig som diesel nu gør.

Men på den anden side, så er der jo mange olietanke rundt omkring ved mange hustande som aldrig bruger alt olien op inden der bliver fyldt over i igen. og fyringsolie og dieselolie ligger vel meget tæt op mod hinanden, der er kun renheden til forskel !

Mvh. Torben.
Hej Torben,

Jeg kender meget lidt til dieselpest, men som jeg har forstået det, kommer det af forurening fra f.x. kontakt med jord. Så hvis tanken har stået aflukket burde der ikke være problemer, hvis det ikke var der før. Og rent praktisk - hvis den har stået så længe, så burde brændstoftilførslen være fuldstændig stoppet!????

Så hvad med at prøve at starte den op og se, "hvad som hænder"?

Mvh.

Jan R.
hej


kan du ikke skrue den mandæksel af tanken, og så kikke der ind. der er jo ikke sikkert der er noget.... men der er jo nogle rimlige chancer for det ,da den har stået en del tid.....og pest kommmer af at der kommmer vand i tankene,,,,,,,,men det har alle jo næsten i deres tanke....og pest lever lige mellem vandet og dieselen...ved at en tank bil der skal holde en wekkend over ,,fylder de helt op til kanten så der ikke kan opstå kondens vand i tanken de par dage den skal holde stille,,,,og ingen vand ingen pest ..sådan er det..der skal vand til inden du kan få pest,,de kan ikke leve i diesel....men lige midt imellem vand og dieslen...men ellers vil jeg få taget den prøve af det....eller få fyldt de tanke op og så se hvad der sker med tiden....og så hvis så dine filter klapper nogle gange har du det måske....... men jeg har kun set det 1 gang i de snart 14 år hvor jeg har gået og rodet med fiske både-motore


mvh tobak
Ok. jeg siger jer alle tak for kampen !!!!!!!!!!!!!!
så er jeg ikke længer så nervøs for om jeg i værste fald kunne brænde hul i et stempel eller hvad der nu kunne ske ved meget ujævn gang.

Mvh. Torben.
Dieselpest er en alvorlig sag, som kan blive kostbart i reparationer, men også farligt hvis motoren sætter ud i hårdt vejr.
Der findes nu er additiv på markedet som for under 100 kr kan sikre dig mod dieselpest.
Firmaet Marinaja er ekspert på området, og yderligere information kan findes på deres hjemmeside www.marinaja.dk

Marinaja giver dig tid til at sejle. Vi reparerer og vedligeholder din båd. Vi giver også gode råd, så din båd er søsikker og holder sin værdi. Vi tilbyder også individuelle sejlerkurser i godt sømandskab.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis