tilbygning

Hej Gruppe
jeg er ny her,jeg har et spørgsmål!
jeg er ved at skulle lave en mindre tilbygning (bad) ca 12m2 jeg laver gulvvarm med pex og isolering og et betonlag, det jeg så er i tvivl om, er om man skal trække vandrør til de forskellige tappesteder, inden man støber gulvet og i givet fald, skal de ligge under gulvvarmen! eller kan man trække dem bagefter i hulmuren.

m.v.h

Martin
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville mure pexrør ind i muren, de skal ligge i et andet rør. (kan ikke lige huske hvad de hedder, men de er rynkede)

Mvh
ThomasB
Hej. Hvis der skal støbes slidelag i beton kan vandinstallationen ligge heri. Rørerne hedder rør i rør, husk at sige det er til brugsvand.

------------------
Poul Erik

PE

Hej pev.

Er det smart at lægge koldvandsrør ned i gulvvarmen? Så skal vandet jo løbe lang tid før det bliver koldt eller hvad?

Hvad er forskellen mellem brugsvandpex og andre?

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 14-08-2002).]
Hej Thomas.
Ja, du har lidt ret i at det kolde vand bliver opvarmet af gulvvarmen. Overfladetemperaturen i gulvvarme er kun ca. 27 grader og længden som slangen har i gulvet er måske kun et par meter, så det er måske kun 0,1 liter der skal løbe inden det kolde vand kommer.
Man kunne også efterisolere det kolde vand, der hvor det går gennem gulvvarmen.

Pexrør til brugsvand er lagt i et flexrør, som beskytter/isolerer rørret mod kulde. Flexrørret har også den fordel, hvis der skulle bliver en skade på vandrør, kan det udskiftes, "med besvær" pga. skarpe bøninger.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 14-08-2002).]

PE

Min storebror som er VVS'er siger at man trækker det kolde brugsvand under isoleringen og det varme over. Men det skal ikke rende særlig længe før det er koldt som der bliver skrevet. Plastic og nylon er jo ikke den store varmeleder.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Annonce
Hej Martin Peter!
For en del år siden, fik jeg gennemrenoveret mit gamle bondehus, bl.a. med vand og varme i gulvet.
Jeg havde prof. V.V.S folk til at lave det, og det var dyrt.
I alle de år der er gået siden, har jeg, hver vinter, været dybt iriteret over, at mit kolde vand ligger for tæt på det varme.
Når man får lunkent vand op i den kolde hane, føler man, at der går lang- lang tid før vandet bliver rigtig koldt, og man står og hælder en stor mængde værdifuldt vand ud i kloaken.
Et andet problem, som man ikke selv er herre over er, at hvis man får en af børnene, eller fruen, til at hente sig et koldt glas vand, og glemmer at kontrollere, ja så drikker man lunkent vand, og det er grimt.
Så lyt til et godt råd, smid det kolde vand ned under issoleringen, nu,hvor du har muligheden.
De bedste hilsner.
Leon.
Hej alle
tak for de mange og hurtige svar, jeg har fået nogle gode input til lægning af vandrør
i gulv, hvor jeg nok vil lægge den kolde under isolering og føre den op igennem muren til tappested (indermur gasbeton) den varme vil blive ført over isolering og så op i muren til tappestad.

gode gør det selv hilsner
Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis