Walk-in closet

Hej alle LDS'ere,

Jeg har søgt på forummet herinde, men kan ikke lige finde noget jeg kunne bruge på det her område. I min nye bolig er der et walk-in closet, men det er ikke indrettet særlig heldigt, det vil jeg gerne gøre noget ved.
Det jeg ønsker er nogle hylder og en god sjat bøjlestænger også.

Hvilken trætype bør jeg kaste mig ud i? Tøjr er jo ikke ligefrem tungt, men det skal jo kunne bære lidt, især hvis en af siderne i hylde arrangementet skal kunne bære en bøjlestang, som nok bliver ret tung

Jeg forestiller mig hylderne skal være 40 cm i dybden, så jeg undgår for meget spildplads, passer det mål ikke meget godt? Nogen der har erfaringer der peger i retning af anden dybde?

Forgæves har jeg forsøgt at finde et program til at designe mit skab, inden jeg kaster mig ud i at bygge det. Jeg har prøvet med turntool og floorplan, men ingen af dem er lavet specifikt til klædeskabs design. Findes der slet ingen til det formål?

Eller er i stødt på tegninger på Internettet, som jeg måske kunne få lidt ideer fra? Mest hva' angår mål og materialer, designet vil jeg selv klare smile

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren, og velkommen.

Jeg tror jeg vil vende problematikken lidt rundt... Hvad er det du skal have på hylderne ?? FX bukser og Tshirts trøjer osv.. Find nogle eksemplarer og fold den som du plejer. Mål nu bredden på tøjet og lad det blive udganspunktet for hyldebredden. Hvad angår dybdn tror jeg at jeg vil gå op på 45 cm. Find evt nogle kasser til sokker, bælter etc der gerne fylder og få dem til at passe ind med skabsbredden.

Af træ kan du bruge stortset hvad som helst, Det afhænger bla om hvilken bagbeklædning du ønsker, hvis nogen... Bredde etc det er jo noget der skal være ret stabilt så vælg ikke alt for klejnt træ.
En foliebelagt spånplade er billig og let at rengørre, men en mdf der males er også ganske lækker...
Det afhænger lidt af smag osv.

Der findes også std trådkurve moduler du måske kan integrere som kurve/hylde løsning.

Stangen kan med fordel laves i ½" galvaniseret rør. holderen til røret er blot en rund skive træ med hul der passer til røret... og skrues op mellem to gavle. Er det skjorter der skal i skabet kan du nemt hænge to lag over hinanden, og stadigt have plads til et lag sko under det nederste sæt.

MVH Njord
Mange tak, for hurtigt svar og en varm velkomst ;-)

Jeg lagde en t-shirt sammen, og tog udgangspunkt i den. Den havde en "dybde" på ca. 37 cm, så derfor tænkte jeg 40cm passede, men også fordi jeg troede der var nogle std. mål, hvis jeg eksemplvis ville benytte mig af trådkurve, og den slags.

MDF havde jeg overvejet, kan der males direkte på det, og hvilken type maling bør jeg vælge, hvis det skal have en let rengørlig overflade? Jeg har aldrig arbejdet med MDF, men hørt så meget godt om det. Hva' tykkelse bør jeg ha' MDF pladen i?

Hvordan skjuler man skruesamlingerne? Der tænker jeg mest på, de steder hvor hylderne skrues fast. Synes jeg har læst kabelklips kan bære en hylder?

Kan du anbefale et sted at købe trådkurve moduler eller er det bare HTH, m.m.?

Det jeg forventer skal på hylder er: boxershorts, t-hirts, sweaters og strømper(vil overveje en trådkurv til dem). Alt andet vil jeg såvidt muligt ha' på bøjle.

Mvh

Søren
i byggemarkeder har de en del trådkurve til rimelige priser. Men måske ikea også har noget ??

MDF er fin at male på.. Save i osv. Jeg vil ikke gå under 16mm.

Hyldebæreren vil jeg lave i form af lister der limes og skrues på siderne og hylden kan så skrues på denne.

Når du skal bruge en del plader er der jo ofte tilbud på disse. Så kig efter den rigtige pris... Og køb gerne hele plader og lad byggemarkedet save disse op for dig i de rette mål... Det er hurtigt og koster ikke alverden...
Måske ikke alle opsavningerne men de lange savsnit kan du med fordel få lavet her og sikkert også de sidste.

Tegn opsavningen op på dinm plade for at udnytte bedst muligt. En savklinge ligger normalt med en bredde på 3,2mm

MVH Njord
Igen mange tak, glæder mig til at kaste mig over projektet, nu jeg har fået lidt inputs.

Mvh

Søren
Ja Njord er som altid fantastisk, gad vide om du aldrig kører træt - det ville være forståeligt, men ikke ønskværdigt for alle os andre, for du er helt utrolig, og jeg ved jeg ikke er den eneste der mener det.

Tak Njord. Helt utrolig indsats du laver, og åbenbart også nyder ellers gad du nok ikke gå så længe som du gør, men tag gerne en pause, så du ikke kører træt, for det ville jeg være meget ked af!! For også jyder kan blive trætte af et konstant pres, og det føler jeg nok lidt, der hviler på dig, for alle forventer også dit svar, så tag en slapper når du har lyst, og jeg skal nok lade være med at rykke dig - det lover jeg 1-3 mdr. men så måske smile

Mvh. JørgenE
Tak JØRGEN

Men jeg har da lige holdt et par dage fri fra siden for at lave en lille køkkenhave... Det blev 7 højbede og lidt fliser imellem... Kompost og sand til at forbedre jorden.

Så nu er der sat hindbær, jordskokker, gulerødder, pastinak, ærter, radisser salat i de nye bede... og det må så give hvad det vil i år !!

Nu skal der lige gravet tre huller til æbletræerne...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også