Valg af æblesorter ?

Hej med jer alle !!

Jeg kan nu se at der efterhånden er kommet en del liv på denne side af LDS.

Jeg vil gerne have et par æbletræer hjemme i haven...

Men hvilke sorter skal jeg vælge ??

Mine krav er ikke mange og egentligt ret simple.. det skal være sunde sorter der giver et rimeligt udbytte og det skal være spiseæbler. Jeg regner med at det skal være tre træer der sikker kommer til at stå i en trekant. De skal naturligvis kunne bestøve hinanden.
Træerne skal være sunde og kun kræve ganske lidt pleje, og uden tendens til at få diverse sygdomme.
Min jord er rimelig lerholdig. Men forbedret med sand og champignion kompost. Det er også en rimelig åben plet med en del blæst, da vi ligger højt og relativt frit.

Personligt kan jeg godt lide træer der opnår en vis størrelse. Altså nok ikke disse små "moderne" frugtræer, men hvor finder jeg det ??

Kom gerne med nogle ideer.. til sorter og steder hvor pris og kvalitete på planterne hænger rigtig godt sammen.

På forhånd tak smile

MVH Njord
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg aner ikke et klap om æbletræer, kun hvilke jeg synes smager godt.
Forslag; Ananasæbler, Gravenstener, Rød Ingrid-Marie, Cox-Orange.

Om disse går godt med hinanden, og hvad de ellers kræver, ved jeg som sagt ikke.

Mvh. Carsten
Æbler er en god ting, men skal du undgå sygdomme skal æblerne købes i poser.........(ups)
Træer på originalstammer kan du købe i mange planteskoler og har de dem ikke, kan de skaffes ,men spørg altid om hvilken stamme det er og hvor store. Har selv en gul James Greve som gerne skulle blive en kæmpe. Jeg har ca 10 forskellige træer og på forskellige stammer og har egentlig ikke problemer med sygdomme undtaget orm i æblerne ind imellem, dog må jeg tilføje at netop cox-orange er et af de mest modtagelige træer når vi taler sygdomme. Men ellers Ingrid marie- rød annanas-summerred-bodil neergård som er et "overset" gammelt æble , men jeg giver det straks 12 p. ud af 10 mulige da det er et fabelagtig gemmeæble.
God fornøjelse med træerne
Sniffer

Sniffer  
Cox Orange er super velsmagende og træet bliver smukt med årene biggrin

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
På nuværende tidspunkt er vort eneste spiseæble et Rød Ananas. Det er lækre æbler: sødlige, saftige og sprøde. Men det lever desværre på lånt tid p.g.a. skurv cry

Med tiden kommer der et James Grieve og et Elstar.

På det seneste har jeg købt Rød Delicius til frugtskålen - et lille, flot, blankt, rødt, saftigt og sprødt æble, som jeg faktisk synes rigtig godt om.

Vi har også et madæble; Belle de Boskoop. Jeg får sjældent samlet dem op i tide. Men jeg har andre steder smagt dem omkring juletid som spiseæbler - og det var nu ikke så værst.

Og nu vi er ved det med julen - så står Pigeonæble også på min ønskeseddel.
Ahem ... må en æble-novice stille det spørgsmål, om der findes æblesorter der er specielt velegnede til at lave most af? Ikke saftevand, men rigtig æblemost.

Jeg regner med at skulle sætte mellem 40 og 60 æble-, pære- og blommetræer til efteråret. Hvis en tredjedel er æbler, er der så i det hele taget nok til at spise af, hvis man også gerne vil lave en rimelig portion most?

Med venlig hilsen
FlemmingB

Annonce
Du kan bruge alle slags æbler til most--de gør de på mosterrierne og jeg også selv prøvet med belle de boskoop, men det blev bare stærkt, så jeg begyndte at brygge vin i stedet, men det er jo et helt andet emne

Sniffer  
Tak for svarene - og Carsten, det var dog en fabelagtigt god side du henviser til.

Med venlig hilsen
FlemmingB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis