Korsknap som bunddække

Forleden fik jeg ved et tilfælde øje på nogle lilla plamager i starten af det ene af vore markhegn. Ved nærmere eftersyn var der ovenpå nogle lerbunker dukket nogle vilde blomster op, som jeg ikke kan mindes at have set der tidligere.

Lettere benovet over, at de kunne gro der (intet andet har groet der) plukkede jeg mig en lille buket, for de er ganske yndige. Jeg har meget lidt kendskab til vilde blomster. Så en biolog i vores bekendtskabskreds løste mysteriet. Det lille vidunder hedder Korsknap og kan ses på dette link:
http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=1234&#next
Han skrev endvidere, at Korsknap er almindeligt forekommende i Danmark, er meget nøjsom og dækker bunden godt.

Igår undrede jeg mig over, at blomsterne i vasen stadig så så friske ud efter 4 dage. Da jeg løftede dem op, så jeg til min store overraskelse en masse små hvide rødder! Hold da fast, hvor er den levedygtig :shock:

Jeg overvejer at importere den i områder af haven, som trænger til bunddække. Så hvis nogen nu tilfældigvis har erfaring med den, så vil det glæde mig at høre, om hvordan det er gået.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mja. Det blev ikke til noget sidste år - glemte dem :oops:

Men nu skal det være - og jeg har også udset mig pladsen til forsøget biggrin Evt. erfaringer er stadig velkomne.

(bær over med fotokvaliteten. Jeg har fået lov at lege med et billigt (kr. 200) digitalcamera)
Hejsa
En køn lille en. Når du graver nogle op, kan du se på rødderne, om den laver lange udløbere. Hvis den gør - breder den sig kraftigt. Hvis ikke, vil jeg tro, at den er nem at "styre".
Billedet er da ok.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Hvis du mangler bunddækkeplanter, så har jeg nogle, du kan få et stykke af.

Jeg har de der prydjordbærplanter, både med lysrød blomst og med pink blomst.

Og så har jeg nogle, hvor selve planten er bordeaux, og den får blå/lilla blomster i en aks (den blomstrer lige nu).

Hvis det har interesse, tager jeg gerne et billede.................
Det lyder fristende (hvis de kan sendes eller er i nærheden af Ishøj, hvor gemalen opholder sig til hverdag - jeg bor jo på Bornholm...).

Du må meget gerne tage et billede.

Hvad dræbersnegle angår, så har jeg da i det mindste den fordel, at jeg ikke frygter dem i nye planter. En fra eller til gør næppe den store forskel :lol:
Annonce
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis