Lovligt at ombygge 1 1/2 plan garage til beboelse?

Hej,

Vi går og pønser på at bygge rimelig mange m2 til, men det er jo' en kostelig affære også når det skal passe i stilen til et gammelt bondehus.

Nu er det sådan at vi har en stor garage liggende som min bedre halvdel er villig til at "ofre" for sagen, men må sådan en bygges om til beboelse??

Jeg har søgt og søgt i bygningsreglementet men, kan desværre ikke finde noget om det. Der er tale om Landzone. Garagen er 10 x 8 m, i 1 1/2 plan og har tidl. rummet et opretter værksted, loftshøjden i stue etagen er 3,3 m og på 1 salen er der 4,5 m til "spidsen".

Mvh.

Trine
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg godt du kan få lov til..
Men start på kommunens tekniske forvaltning. Her vil du kunne få råd og vejledning samt få at vide hvor og hvem du skal søge tilladelse hos.
Der er en række krav til isolering osv som de også vil kunne hjælpe dig med om de er 100% nødvendige at følge eller om du kan få nogle dispensationer...

Er fx. gulvet isoleret ordentligt ??
Hvad med vinduer og dørre ??
Er der kun en massiv yder mur ???
Skal der etableres bad, toilet olign. ???

Kan garagen integreres på en ordentligmåde med det eksisterende byggeri ?? Her tænker jeg på adgangsforhold !!

MVH Njord
hej igen,

Tak for dit svar.

Ydermurene er hulmure uden isolering, så der vil helt klart skulle isoleres. Gulvet er et alm. betondæk uden synderligt meget isolering i, så der ville vi også skulle isolere, ligesom døre og vinduer skal skiftes ud med nogen af "bedre-end-garage-kvalitet" :lol:

Faktisk så ville vi skulle lave alt undtagen tag, ydermure og etageadskillelse. Så det er stadigvæk noget af et GDS projekt, men økonomisk viser en hurtig beregning at vi ville kunne spare ca. 3-400.000 og stadigvæk benytte en ordentlig kvalitet i byggematerialer.

mvh.

Trine
Jeg har kontaktet teknisk forvaltning på min kommune og fået af vide at hvis garagen blot holder sig indenfor den lovlige afstand til skel (2,5 m) så skulle der ikke være problemer i at få en tilladelse.

Såfremt den ikke gør, kan der ansøges om dispentation.

Største problem var så vidt jeg kunne forstå at der ikke måtte være to beboelser på samme grund, men at der gerne måtte være et anneks, da jeg spurgte til definationen på et anneks, fik jeg af vide at det var en vurderingssag.

Det store forkromede spørgsmål er så om resten af "målene" (højde i forhold til skel osv.) også er gældende, når der er tale om en eksisterende bygning.

For så løber vi da ind i problemer, da garagen er 7,8 m høj ved kippen og afstande til modsatte vejlinie er maks. 5 m.

mvh.

Trine
Hej igen...

PAS LIGE LIDT PÅ NÅR DU REGNER!!!

Du skriver at du egentligt skal skifte, eller ombygge, hele garagen.. altså vil du skulle lave alt andet end taget om... Og du mener at spare 3-400.000 kr. Jeg tror desværre ikke den holder vand.

Pkt. 1: alt hvad der hedder ombygning er mere besværligt end nybygning...

Pkt. 2: du mister din garage med den plads du har her og vil sikkert skulle bygge noget andet istedet.. Måske nok billigere men trods alt en omkostning.

Pkt. 3: kommer planløsning osv til at fungere med garagen som aneks ?? hvad med bad toilet, varme instalektion osv...

Jeg tror du kan komme i den situasion at du får lavet en ombygning der er lige så dyr som en tilbygning kan være, og du får måske lavet en tilbygning der ikke helt svarer til brugsværdien af noget der hænger sammen med din beboelse !! Det er rart at have en fremtidig handels værdi med i vurderingen når man går igang... Husk at ikke alt har værdi for en mulig køber i fremtiden.

Hvis du vælger at lave en tilbygning i stedet er der jo også den mulighed at du fx selv laver soklen og får en murer til at mure vægene op. Måske en tømrer til at lave enkelte andre dele der er "besværlige" eller du er usikker på. Og så selv lave resten.

Det er vigtigt at kende og erkende sine egne grænser og så søge hjælp hvor det er nødvendigt..

Men når bygningen først er lukket kan du bedre selv lave de mange mange små ting der er tilbage.. Spær kan mange også selv rejse, de bestilles gennem tømmerhandlen og kommer fikse og færdige.. Taglægningen er ikke så svær, dog skal man være ret sikker på at skotrender laves rigtigt, men her kan evt søges lidt prof hjælp.

Lav nogle tegninger, forestil dig hvordan det vil komme til at fungere og se ud..
Brug noget tid på planlægningen !! At man er sikker på at løsningen er rigtig er vigtig.. også fordi det koster en masse kroner og ærgelse at skulle lave noget om igen fordi man lige fik en bedre ide... midt i processen...

Husk også på at tilbygningen skal passe sammen med de eksisterende bygninger...

En mulighed er måske også at benytte en arkitekt til sparing og skitse forslag.. se evt www.netarkitekten.dk

Held med projektet..

MVH Njord
Jeg mener at vide at ombygning til beboelse skal overholde BR- nyeste version med div tillæg og der er et afsnit om isoleringskrav til udvidelser af tilbygninger, beregnet til beboelse, Nu kender jeg ikke din bygning men der er i massevis af udfordringer med at overholde energikravet til en sådan ombygning- tænker at i skal finde en flink rådgiver/sagsbehandler på teknisk forvirring, og få præcidceret hvilken isoleringsklasse, de vil acceptere- hvad der er lovligt 11-01-2020- Bare en lille ting som linietab- uliniære varmetab- vil skabe store problemer, og ellers nøjagtigt som do beskriver
Beregning af varmetab er ikke helt nemt, men hvis i er lidt skarpe til matematik- AB niveau kan det sagten gå

BSN
Annonce
Tråden er 16 år gammel   
Ja det havde jeg så ikke set- det undrer mig også at der figurerer så gamle tråde- bevares svarene kan være både lærerige og smarte- de burde dog gemmes et andet sted

BSN
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis