Fluefiskeri -Hva skal man købe-

Hej igen.

Nu har jeg flere gange itræk set de der forba..... havørreder stå mindre en 20m fra "stedet" jeg fisker nede ved FakseLadeplads. Og så var det jeg tænkte -Jeg må have mig en fluestang-, for det er da det eneste rigtige. Så sent som i går aftes lige omkring kl. 21:00 (For pokker det var koldt!) var der en del liv i overfladen, men de forsvinder/bider ikke på mine blink, heller ikke engang på "stripper" som skulle være det mest sikre indenfor havørredfiskeri fra kysten. Så hvad skal jeg kigge efter, hvor lang skal den være, kan se at de hedder forskellige nr i #4-5 - #5-6 osv. Hvad betyder det?

Håber at få svar hurtigt, for jeg ville gerne ud og købe enn først i næste uge (har ferie) så jeg kan øve mig på græsplænen ;O). Har set flere forretninger bl.a. HvidovreSport har nogle sæt sat ned fra lidt over 2.000 til lige under 900,- ?!? Er det bare salgstricks, eller mon de er noget værd?

Og skal jeg samtidig købe mig et par Waders (499,-) eller kan man nøjes med et par lårhøje gummistøvler? Hvad er din erfaring?
Venlig hilsen

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Meget stor respekt til denne side... Men mon ikke du må surfe lidt videre..
Der er en el del fiske sider også om fluefiskeri... Mon ikke de har en brevkasse eller lignende der kan yde lidt mere faglig hjælp ???

Kig evt på www.chart.dk for at finde en med mange besøg..
Eller en tur på biblioteket for at finde hjælp og inspiration i fiskebladene der...

MVH Njord
Hej Njord.

Tror du jeg har taget munden for fuld hér ;O) Tjaaa det ká godt være du har ret. Sytes bare jeg har erfaret, at herinde får man hudløs ærlige svar uden at man har aktier i et eller andet, forstår du hva jeg mener? Men jeg kigger videre på nettet!

Fortsat god weekend til alle!

Venligst

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
Jeg tror lige jeg har manden du skal søge - en stor murer med store hænder, som binder de smukkeste vidundere af fluer til enhver art af fiskeri, og som vi bruger som skulpturer - rent kunst, men han kan også fange noget.

Jeg skal få fat i hans e-mailadresse, for jeg tror du kan lære en masse af ham, uden dog at vide det. Vent lige en dag eller 2. Og jeg har indtrykket, at I lystfiskere har en masse tilfælles, så man fortæller gerne hinanden hvordan, men ikke lige hvor fisken findessmile

Mvh. JørgenE
Hej Falckmand

Jamen der findes skam lystfiskere mellem os gør det selv folk :-) - selv om du sikkert vil få hurtigere svar andetsteds..

Du har fat i noget af det rigtige - fluefiskere på kysten er en fantastisk ting.. Men det er absolut ikke det nemmeste i verden.. :shock:

De numre du skriver om # 4-5 og #6-7 osv henviser til klassen af fiskestangen - lidt på samme måde som en alm stang har angivet en anbefalet kastevægt. For fluefiskeri skal selve fluelinen også matche vægtklassen på stangen for at det hele fungerer... Små vægtklasser til små lette stænger og så går det ellers op til de store tohåndstænger til laks (og kyst)

Umiddelbart lyder det som en god ting at købe et sæt på udsalg MEN de penge kan hurtigt mistes igen uden ordetlig rådgivning. Det er meget vigtigt at du får god rådgivning når det drejer sig om fluefiskeri - og får afklaret dine behov. Så jeg ville gå ned i en forretning hvor jeg vidste jeg ville få seriøs vejledning - og så kigge på prisen bagefter. Fx ville en standard kyst-stang ikke passe mig - da jeg både til alm og fluefiskeri foretrækker ultralet grej (0.18 line og blink under 10 gram til kysten). Du skal regne med at der er mere arbejde i en fluestang (flere kast) så det er dumt at vælge en alt for tung stang..

Desuden er det vigtigt at få vejledning i linetypen. Groft indelt er der flyeliner (til tørfluer) og synkende liner til vådfluer. Og alle mulige varianter ind imellem.. Som begynder ville jeg mene du skal vælge en flydeline med det der hedder sink-tip. Dvs at linen flyder oven på vandet (den er nemmere at arbejde med) og den yderste del af den synker så du fisker med vådfluer.. Igen - få dig en snak med din grej-pusher..

Smut ned på biblioteket og lån en bog om fluefiskeri (eller køb en i boghandelen) - og sørg for der både er en god beskrivelse af selve fiskeriet OG en god beskrivelse af fluebinding. Du vil meget hurtigt kunne købe dig fattig i fluer - og de holder altså ikke særligt godt i forhold til blink/spinnere.. I starten kan du købe nogle fluer - og hvis du bliver bidt af det (og det gør du hvis du bliver ordentligt oplært) så afholder den lokale fiskeforening/aftenskole helt sikkert kurser i den ædle kunst at binde fluer..

Mht gør-det-selv delen - Jørgen biggrin .. Jeg har selv bygget flere af mine stænger (inkl fluekæppen) og der er RIGTIGT mange penge at spare.. (40-60%) Men det kræver lidt vejledning (aftenskolen igen). Til gengæld får du det lige som du selv vil ha' det...

Mvh
/Niels

en lille tilføjelse: Jeg mente ikke at du ikke skulle købe et udsalgssæt - blot at du først og fremmest skulle gå efter noget udstyr der passer dig..
Og lige en sidste ting - det er som du selv skriver en god ide at øve sig hjemme på græsplænen.. Bedre endnu: du kunne også investere i en dag ved en put'n'take sø - både for at få lidt føling med at smide rundt med en flueline (den opfører sig anderledes når den skal op af vandet end den gør på jorden) og hvis du vælger en flue-venlig sø vil du helt sikkert kunne finde andre fiskere der vil lære dig de basale teknikker.. Får du først indøvet en dårlig kasteteknik er den svær at slippe af med igen

Og en sidste ting: hvis du ikke bruger solbriller/hat med skygge hele vejen rundt så begynd på det når du fluefisker.. Før eller senere får du smidt fluen i hovedet af dig selv når du står og kører linen frem og tilbage(fx ved et uforudset vindpust) og så er det rart at der er noget der tager fra i stedet for dit øre/øje etc..
Fluer til havørred på kysten er kun for sport. Man kan fange noget men somregel er det mest kaste frem og til bage.
Men det er meget moderne fiskeri, meget sportsmandsagtigt.
Hvis jeg skulle fange de ørreder, du ser, ville jeg prøve:
1. spinner
Bobleflåd og krog agnet med:
2. ORM!!! Orm er GODT.
3. Reje
4. Sild
5. Tobis

evt ville jeg investere i et bobleflåd og et par store rejelignende vådfluer, som man kunne trække lidt rundt med.
Jeg har fanget havørreder om aftenen på abu salar blå.
Fluefiskeri i åer er noget helt andet. Meget interessant.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis