Brændeovn

Hej er der nogen der kender afstanden fra en ikke DS godkendt brændeovn til bagvæg og sider.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ikke unmiddelbart men jeg har en fornemmelse af at det afhænger af ovntypen og fabrikat osv.

Men spørg din skorstensfejer hvad han vil godkende da det er ham suverent der er godkendende myndighed.

Venligst Njord

MVH Njord
Bygningsreglementets krav om afstand til brændbart materiale:
300 mm afstand fra uisoleret rør til brændbart materiale.
350 mm fra brændeovns bagvæg/sider til brændbart materiale.
Ovenstående er fra en brouchure fra KM skorsten. Det gælder vist stadig

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af AndersG (den 13-08-2002).]
Jeg mener at det er producenten der angiver hvor langt der minimum skal være. På vores Morsø er der sat 210mm til bagvæg og 250mm til siderne. 450mm foran.

Mvh
ThomasB
Hej.
Her er regelsæt for opsætning af brændeovn/skorsten.
Udv. side af ildsted "ved sider/bag ovn" skal afstanden mindst være 50 cm. kun hvis ovnen stå op af brændbart materiale, kan sættes helt imod væg, hvis væg er opfør i ubrændbart materiale "murstens/beton"
Vandret røgrør 30 cm. lodret 22,5 cm. til brændbart materiale.
Gulvpladen under ovn 30 cm. foran ovnens fyringsåbning og 15 cm til hver side.
Indsættes der en åben pejs/ovn, skal gulvpladen rage 50 cm. frem fra indfyringsåbningen.
Renselemme skal holdes 20 cm. fra brændbart mat.
I tagkonstruktioner, skal udvendig side fra stål/muret skorsten holdes 10 cm. afstand til brændbart.
Hvor stålskorsten går gennem trælisteloft, "skal der holdes en afstand på 5 cm. fra udv. side skorsten til brændbart mat "loftlistebeklædning".

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 13-08-2002).]

PE

Hej.

pev, det du skriver må være generelt, hvis ikke andet er opgivet af brændeovnsproducenten.

Se: http://www.morsoe.nu/tekniskdata.html

Vores brændeovn er godkent, og den står 210mm fra bagvæggen, som er af brandbart materiale.
Gips regnes forresten som brandbart - underligt nok.

Mvh
ThomasB
Annonce
Hej Thomas.
Ja mit svar er de generelle regler. Hvor der er DS. godkendelse af "ovnen" er der andre/mindre mål som skal overholdes.
Min erfaring med med brandreglementet er, at den er lige så kringlet at læse som skatteloven.
Det bedste svar man får, hvis man ønsker brændeovn/pejs, er man henvender sig til den lokale skorstensfejer, da det er ham som i sidste ende skal syne det installerede.

------------------
Poul Erik

PE

Er det egentlig brændeovnsproducenten der DS mærker sine ovne eller hvem gør det? Er det dem selv der finder ud af hvor langt den må stå fra brandbart materiale?

Mvh
ThomasB
Hej igen.
DS. står for Dansk Standard, jeg tror de laves af Teknologidk institut, hvor brandtesterne udføres.

------------------
Poul Erik

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også