Læ-/skyggebeplantning

Pigerne har fået et legetårn med rutchebane på og sandkasse under.

Jeg kunne godt tænke mig, at lave noget beplantning om, som kan skærme for den brændende sommersol fra syd og vestenvinden.

Det skal helst være rimelig hurtigt i vejret og ugiftigt - gerne noget, som børn kan have glæde af på en eller anden måde.

Hyld kunne være meget godt, hvis ikke den bredte sig så meget.

Jeg kan ikke rigtig finde på noget, så jeg håber på, at der sidder en her med den rigtige ide - evt. erfaringer (også gerne, hvad man absolut ikke skal plante).
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!

Da jeg er fuldstændig bidt af græsser, vil det være naturligt for mig at foreslå elefantgræs, som kan blive 2-3 m høje. De er smukke, har en pragtfuld hvislen i en brise og er utrolig taknemmelige planter.
Desuden er mange folk lige så trætte af dem som bambus, så du kan garanteret få en gammel smuk plante for at grave den op/hente den.

Jeg har netop fået en gammel plante fra en veninde. Den er delt i 4 stykker og sender allerede stængler i vejret, som var den aldrig blevet flyttet.

En anden, smuk mulighed ville være at lave espalier/pergola med diverse klatreplanter. F.eks ved hjælp af stolper hvor i mellem du spænder galvaniserede wirer. Den mulighed er nok lidt længere om at gro til, men kunne blive vældig smuk!
Her skal du dog være opmærksom på hvorvidt de forskellige planter er giftige.

Lidt inspiration - måske... biggrin biggrin biggrin

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Mht Elefantgræs og andre græsarter er da ganske anbefalelses-værdige i en have - MEN når du planter den så sørg for at give den en kravlegård den ikke kan komme ud af..

Den kan fx laves med cirkulære betonelementer, en underjordisk mur af lodretstående fliser, et gammelt badekar (uden bund) eller hvad du nu kunne forestille dig biggrin

Ellers kunne du gå efter en klassisk klematis - den vil meget hurtigt danne en skærm hvis den får et stativ at klatre på..

I den mere praktiske afdeling er der fx brombær.. Hvis man sørger for at binde dem op kan de også hurtigt skærme af.

Mvh
/Niels
Tja----eller pralbønner--de vokser så hurtigt at du kan høre det---ggg----og børnene kan lave smukke halskæder af de modne bønner. De kan også spises.
God fornøjelse
Sniffer

Sniffer  
Herligt så mange gode ideer, I har - takker :!:

Jeg er lun på det der elefantgræs - tror det falder i deres fantasifulde smag. Men ved at surfe lidt rundt er det gået op for mig, at der er mange forskellige slags. Så det vil jeg studere nærmere og finde ud af til næste sæson. Og tak for kravlegård-tippet! Kan man evt. plante det til efteråret?

Og så er jeg helt solgt til ideen med pralbønner (den ældste har fablet mange gange om det der eventyr med bønnestagen)! Det falder ret godt i tråd med blomsterkarsen i tårnpotterne, tag-selv-jordbærrene i et bed tæt på og kæmpegræskarplanten i et lunt hjørne (der om alt går vel ender med en kæmpegræskarlygte til efteråret :lol: ). Det må bare prøves.

Er der en, der ligger inde med en simpel (enkel) måde at binde dem op på - evt. noget, som pigerne kan være med til at lave?
Zephirine, hvis du går ind på Lundhede's hjemmeside, finder du den kæmpe elefantgræs under følgende navn: MISCANTHUS floridulus 'Giganteus' (Mis. Japonicus, Mis. Sin. 'Giganteus')

Her er deres billede biggrin

Venligst, Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Annonce
Bummelum, der er da græs, der vil noget Badusen :lol:

Jamen jamen, så bliver det vist et kombi-projekt med 3 stk. græs og pralbønner til at fylde voksehullerne imellem dem ud. Og så må jeg vist en tur på containerpladsen og snuse gamle fliser eller lignende op (jeg forstår at sætte mig selv i arbejde :roll: :lol: ).

Jeg har iøvrigt stadig ikke fået googlet noget LDS-stativ til pralbønnerne op endnu sad
Hej.
Vær opmærksom på at pralbønner bliver MEGET høje, nemt 3 m.
Lange grene med noget på tværs--måske pil, som kan købes i alle længder og selv bliver grønne.
Jeg har mine bønner på et højt rionet.
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Hej Sniffer.

Jeg elsker livsglade planter :wink:

Har de fangtråde til at hægte sig fast med - eller snor de sig på en eller anden måde? Er den enkelte plante sådan en lang ranke - eller forgrener den sig?

Jeg sad og fik en ide med 3-4 lange, kraftige grene/pinde/stænger bundet sammen oppe, sådan i stil med teltpæle i et indianertelt. Lyder det helt tåbeligt?
Uha---forgrener sig----tja---det kunne jeg ikke se for alt det grønne....ggggg, men de kan selv---de snor sig imod uret og skal nok komme opad ved egen hjælp. Din ide er fin med et indianertelt som dine børn kan gemme sig i.. Tror jeg laver et selv hvis jeg skulle blive sur..... :x
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Alletiders, nu har jeg en ide om, hvordan de opfører sig (selvom jeg sikkert alligevel vil forbløffes, når den tid kommer :lol: ). Sjovt, at de snor sig imod uret. Husk nu fredspiben :wink:

I mellemtiden har en havemand, som jeg ofte sætter stor pris på, vist sig at have tænkt tankerne før mig.

Mads Lie Jensen har på sin hjemmeside lidt fortælling og billeder:
http://www.gartneriet.dk/artikler/artikel/6/

Han skrev iøvrigt til mig, at han satte pindene i jorden først - og derefter samlede dem foroven med snor eller lign. (den del bliver spændende med mine 162 cm....)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis