Læ-/skyggebeplantning

Pigerne har fået et legetårn med rutchebane på og sandkasse under.

Jeg kunne godt tænke mig, at lave noget beplantning om, som kan skærme for den brændende sommersol fra syd og vestenvinden.

Det skal helst være rimelig hurtigt i vejret og ugiftigt - gerne noget, som børn kan have glæde af på en eller anden måde.

Hyld kunne være meget godt, hvis ikke den bredte sig så meget.

Jeg kan ikke rigtig finde på noget, så jeg håber på, at der sidder en her med den rigtige ide - evt. erfaringer (også gerne, hvad man absolut ikke skal plante).
Pigerne har fået et legetårn med rutchebane på og... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sjovt nok husker jeg Mads Lie, inden jeg startede LDS, for han var så dejligt seriøs, og lagde da vist også grund for en del indlæg på siden fra start, og selv efter snart 3-4 år husker jeg fortsat hans navn, så han har gjort indtryk på en der nyder en flot have, men ikke interesserer sig meget for den. Han har vist en planteskole, og svarer gerne på spørgsmål - en ikke-profitmager opfatter jeg ham som.

Ham kan du roligt tro på samt vores eget forums svarere selvfølgeligt.

Tak i øvrigt Sephirine - du er et endnu dejligt frisk pust i forummet - en rask pige der vil nå noget, og som jeg nyder at læse indlæg fra, for der er energi og masser af positivitet og livsmod bag, kan man mærke - skønt at "møde" sådan et menneske! - Og så har du som en af de få, jo også fået din næsten egen gruppe på siden :lol:

Mvh. JørgenE
Hej JørgenE.

Mads har så vidt jeg ved endnu ikke sin egen planteskole, men drømmen om den. Men han ved en stor del om alt det grønne - og har en begejstring for det. Og ja han er meget seriøs i sine svar. Jeg sætter stor pris på ham - og også dette forums svarere, som indtil videre har givet god inspiration!

Det der med haven handler for mig ikke blot om at få det til at virke. Bedst kan det vel beskrives med et gammelt omkvæd, som en del nok husker fra Giro413:

Plante smil og plante solskin
Plante sang i alles sind
Skabe hverdag om til fest
og lukke lys og glæde ind.

Det er vigtigt i en verden, som nær og fjern kan byde på mørke (hvilket jeg ikke skal komme nærmere ind på her). At jeg endnu er lidt alene (men ikke helt mere) i et forum, bekymrer mig ikke; Det oplever jeg såmænd også af og til som debatredaktør for en lokal samfundsdebat på nettet :wink: Det skal nok ændre sig med tiden.

Jeg nyder at være med her på LDS.dk - og inspireres og lærer nyt hver dag (også noget, som ikke har med have at gøre...)! Tak for det!
Så kom posten med Pralbønnerne, som hedder Preisgewinner. Nørj hvor er de flotte :!: På størrelse med en Panodil (godt og vel), forskellige rød-brune kulører med sorte pletter.

Der bliver jubel i eftermiddag, når havepigerne kommer hjem :wink:
Pas nu på de ikke spiser dem. Vi har lige haft besøg af en 3 årig, som begyndte at spise piller, da han troede det var slik. De kom uanmeldt, og derfor var de ikke gemt væk, men vi slap med skrækken.

Mvh. JørgenE
Opfølgning, som måske kan inspirere andre:

Jeg fandt ikke 3 meter lange bambuspinde i første omgang.

Men nød lærer...: jeg har for nyligt købt nogle rosenbuer på tilbud hos Harald Nyborg. Jeg fik samlet sådan en fætter og gravet bede i plænen (gisp, pust, bande :x - 30 år gammel og knastør plæne)

Så nu er de første fire ivrige pralbønner plantet af havepigerne og vikler sig forhåbentligt smukt op og ned ad rosenbuen...

Og jeg er faltisk blevet ret god til at samle rosenbue - er igang med nr. 2 og det går som smurt :wink:
Citat fra Sniffer

Tja----eller pralbønner--de vokser så hurtigt at du kan høre det---ggg----og børnene kan lave smukke halskæder af de modne bønner. De kan også spises.
God fornøjelse
Sniffer

Hej Sniffer.

Hvor store (eller små?) skal de være, når de skal høstes til spisning - og hvad gør du ved dem?
YDERST PINLIGT Zephirine. :oops: :oops:

Aner det ganske enkelt ikke. De længste ranker på mine bønner blev 50 cm. og så blev det frost--lige pludselig--så jeg blev snydt. cry
Men flotte var de. biggrin
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Når pigerne nu skal lave halskæder...

Skal bønnerne tørres helt først, eller tager man dem "direkte" fra bælgen og putte på snor? Og hvordan med at lave hul i dem?

Jeg har aldrig selv prøvet at lave sådanne perlekæder og synes heller ikke, at google helt er min ven :wink: Men hvor er de dog flotte. Jeg kunne ikke nære mig for at kigge inden i en bælg, og her sad de nydeligste bønner i beige og pink/rosa kulører.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis