træ opbevaring inden opsætning

Hej LDSér

Jeg skal til snart at sætte indendørs træbeklædning op i mit sommerhus, som led i en omfattende renovering (hjulpet godt på vej af dette forum). jeg har lige fået lukket gulvet af med isolering (huset står på sokkelsten) og nu er det snart tid til det sjove, nemlig træ på gulvet og væggende.. OK her er mit spørgsmål så. hvor lang tid er det i praksis nødvendigt at have træbeklædningen liggende i rummet inden opsætning?? jeg ved at normalen er mindst 3 uger.. men helt ærligt hvem venter i så lang tid? min tømrerkontakt siger en weekend, men jeg er ikke helt sikker på hvor meget jeg kan regne med ham.
Men jeg kan jo regne med jer!!! så pyt med det.

Venlig Hilsen
David
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for en beklædning ??

En uge skulle da vist være nok...

Er der varme på sommerhuset om vinteren ??
Hvis ikke skal du være opmærksom på at der godt kan blive ret fugtigt inde i huset.... Det betyder at din beklædning udvidersig, og det er ret meget...

Altså må beklædningen ikke være alt for tør når du opsætter den. Ellers
risikerer du simpelthen at få buler og i værste fald at det falder ned...

Ellers skal du opsætte beklædningen med ekstra frigang, altså uden at støde beklædningen totalt sammen i not og fer under opsætningen..

Jeg har hørt om samme problem i garager om vinteren... også at et helt loft der er faldet ned pga denne højere fugt...

Bare et lille råd... til dig 8)

MVH Njord
Hej Njord,

Forstod ikke lige den med fugten. I følge min lærdom er luften i Danmark tør om vinteren, hvorfor man endelig skal montere lofter om sommeren.
Eller er der særlige forhold vedr. sommerhuse?

Håber jeg har ret, ellers får mit garageloft kontakt med gulvet - eller bilerne - til vinter. :?

Da jeg fik mit trægulv fra trip-trap, fik jeg af fabrikken at vide, at 14 dage var korrekt liggetid, men 1 uge normalt kunne gøre det (det hjalp for øvrigt lige fedt, da alle brædder i snit havde hæl-tå på 5 cm...... men fik trods alt en uforbeholden undskyldning fra fabrikken)

Mvh.

Jan R.
jeg har ikke købt beklædningen endnu, men har tænkt mig at sætte profilbrædder i fyr op (15*100 mm. evt ludbehandlede) både i loft og på væggende. jeg har bare lidt svært ved at finde de "rigtige". Jeg vil gerne have dem ludbehandlede, men jeg syntes at dem jeg har set er lidt for hvide. Jeg har ikke tid, plads og overskud til selv at ludbehandle brædderne inden opsætning, så jeg vil gerne købe dem behandlede. kender i et sted som er gode til profilbrædder?
Huset er ikke opvarmet om vinteren. Jeg håber da ikke at det kan betyde at min beklædning ligefrem falder ned..

Venlig Hilsen
David
Måske er det ikke lige i vintermånederne der er allermest fugtigt.. Men så om efteråret osv... Det er et reelt problem i uopvarmede huse at fugten kan give problemer ned profilbrædder der er opsat meget tæt og meget tørre.

Hvad angår ludbehandlede brædder kan jeg klart anbefale dig at købe brædder der er færdigbehandlede. Om de er for hvide eller ej er jo et spørgsmål om smag. Men tidens løsning er jo nærmest jo hvidere jo bedre... Det giver også et rum der ser visuelt større ud... Så jeg ville ikke være bange selv. Evt kan du istedet lave væggen med gipsplader, så kan du senere finde en farve du kan lide.. Fx. en sandfarvet eller lignende.

Hvad angår størrelsen på brædderne vil jeg selv overveje 19*125 som alternativ. Du får rigtig mange brædder med den anden og det kan komme til at se lidt kaotisk ud.

Husk på at målene er "rå" mål hvor der siden er høvler og der går lidt i fer/not samlingen og den nedsænkede del mellem brædderne... Så det bredde plane stykke på en 100mm er ikke ret stort.. en125mm giver noget mere... Det vil give et roligere billede i et stort rum. Og der skal sættes langt færre planker op. Og der med er det nok også lidt lettere at få alle plankerne lodrette...

MVH Njord
Tak for de gode råd.
Jeg har nu købt ludbehandlede hvidpigmenterede profilbrædder i 19*125 Jeg fandt dem i bauhaus. Nu skal jeg så "bare" sætte dem op!! har i gode råd til det? på pakkerne står der at de skal sømmes i "bunden" af feren, men så kan man jo se sømmene..

Venlig Hilsen
David
Annonce
Hej.

Hvis du vil undgå at kunne se sømmene, skal du sømme dem fordækt.

Det gør du ved sømme dem skråt i yderkanten af feren, så sømmet får fat i hele brædttykkelsen - altså ikke kun i feren.

Du skal sømme præcist så langt inde på feren, at det næste brædt kan nå at dække sømhovedet. - Husk at dykke sømhovedet en smule!

Mvh
Selvbyggeren
Hej.

Hvis du vil undgå at kunne se sømmene, skal du sømme dem fordækt.

Det gør du ved sømme dem skråt i yderkanten af feren, så sømmet får fat i hele brædttykkelsen - altså ikke kun i feren.

Du skal sømme præcist så langt inde på feren, at det næste brædt kan nå at dække sømhovedet. - Husk at dykke sømhovedet en smule!

Mvh
Selvbyggeren
Har netop sat tilsvarende loft op og sømmet dem i bunden af feren med sømpistol. Jeg ser dem - men i følge min bedre halvdel (der ellers er ret pernitten med sådan noget) er jeg også den eneste.
Blev anbefalet det af to tømrere uafhængigt af hinanden, for "så er der mere at sømme i". OM det har noget at sige, ved jeg ikke, men da min sømpistol ikke kunne sømme i noten, var jeg slet ikke i tvivl (især ikke, da jeg ikke havde hjælp til montagen - så bliver hammer/søm-løsningen lidt bøvlet ;-)

Held og lykke med det!

Mvh.

Jan R.
@Jan R. og Njord

Jamen jeg er helt enig med Jan R. i, at luften er tør om vinteren, det er nemlig sådan, at kold luft ikke kan indeholde så meget fugt som varm luft.

Det må til gengæld også betyde, at træ og alt muligt andet material er fugtigt om vinteren når luften er kold og tørt om sommeren når luften er tør. Det illustreres måske bedst ved, at man jo tørrer brænde om sommeren, hvorimod det begynder at blive mere fugtigt igen om efteråret og vinteren.

Dette skyldes, at fugten jo ikke "forsvinder" bare fordi den ikke kan indeholdes i luften, tværtimod "falder den ud af luften" og sætter sig i de fysiske materialer istedet.

Det må vel så også betyde, at træ der sættes op om sommeren tæt sammen rissikere at udvide sig så meget, at det buler om vinteren, mens træ der sættes op om vinteren rissikerer at trække sig så meget sammen om sommeren, at der bliver luft imellem, eller er jeg helt forkert på den?

Det kan iøvrigt meget vel være, at der er forskel på om det er træ ude eller inde, da vi jo normalt har en eller anden ide om at sætte varme på om vinteren, så vi ikke fryser. Det betyder jo så at der er varm fugtig luft inde i huset med hvad dertil hører.

Er jeg helt ude i skoven??

MVH
Kim

MVH
Kim
Det håber jeg...... :wink:
Men den vinkel har jeg aldrig haft på det - er gået ud fra, at luftfugtigheden skyldes "hvor vinden kommer fra" samt afdampningen fra havet er væsentligt mindre ved lave temperaturer etc.

Men er der ikke en eller anden tekniker/tømrer her på forummet, der har lært dette i skolen????

MEN MEN MEN hvis du har ret, kan jeg desværre bevise det til vinter, hvor jeg i givet fald vil invitere alle interesserede til at bese mit bølgende loft i carporten cry

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis