træ opbevaring inden opsætning

Hej LDSér

Jeg skal til snart at sætte indendørs træbeklædning op i mit sommerhus, som led i en omfattende renovering (hjulpet godt på vej af dette forum). jeg har lige fået lukket gulvet af med isolering (huset står på sokkelsten) og nu er det snart tid til det sjove, nemlig træ på gulvet og væggende.. OK her er mit spørgsmål så. hvor lang tid er det i praksis nødvendigt at have træbeklædningen liggende i rummet inden opsætning?? jeg ved at normalen er mindst 3 uger.. men helt ærligt hvem venter i så lang tid? min tømrerkontakt siger en weekend, men jeg er ikke helt sikker på hvor meget jeg kan regne med ham.
Men jeg kan jo regne med jer!!! så pyt med det.

Venlig Hilsen
David
Hej LDSér Jeg skal til snart at sætte indendørs... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo JanR, det har jeg lært :oops: Men, jeg er efterhånden nok ved at ha' fået for meget metalstøv og svejserøg på hjernen, for jeg kan ikke helt huske det mere.

Dog kan jeg huske, at hvis man lader træ ligge en bestemt periode i det rum, hvor det skal bruges, skulle det tilpasse sig det klima, som er i rummet, vel at mærke med den temperatur, man agter at have bagefter.
Herefter sætter man det op, og laver en lille smule, ved at skubbe profilerne helt sammen, og bagefter trække det, så man lige kan mærke på bagsiden, at der er luft.

Det samme gør sig gældende for opsætning af profillerede brædder til udendørs brug, hvis de altså skal sidde sammen på en større flade.

Mvh. Carsten
LOL Jan, det er så okay, og hvis dit loft ikke er faldet med eller har buler efter næste vinter, så ER det okay, men ikke noget med at komme efter mig, hvis det modsatte skulle være tilfældet biggrin

Mvh. Carsten
@Jan R.

Jeg er helt enig det skiller mellem en lille og en stor flade ved 31,2583 m2 :wink:

@Carsten

Grunden til at man skal lade træet aklimatisere i en periode i det rum man sætte det op er vel netop at det skal tilpasse sig temperatur og fugtighed. Fugtigheden vil jo normalt kun svinge inden for et vist interval i det pågældende rum, da vi jo normalt forsøger at holde temperaturen nogenlunde konstant hele året.

Du skriver også, at det skal være ved den temperatur man agter at have efterfølgende. Her er det så jeg ser 2 steder hvor det umiddelbart kan give problemer hvis man ikke gør det helt korrekt:

- i et sommerhus hvor der normalt ikke er varme på om vinteren, og dermed bliver temmelig fugtigt.
- udendørs, her har jeg forsøgt at holde sommer temperaturer hele året, men indtil videre uden held, hvis nogen har opskriften modtager jeg den gerne.

MVH
Kim

MVH
Kim
Jeg vil lige tilføje lidt overvejelser, når nu vi er ved fugtighedshypoteserne smile

Jeg tror, træet bliver fugtigt og udvider sig i løbet af efteråret. Her er den absolutte luftfugtighed høj fra om sommeren, fordi temperaturen tillader det. I takt med, at temperaturen falder, falder "kapaciteten", jf grafen her: http://rw.rockwool.dk/minileksikon/sider/d/dugpunkt.asp

Når dugpunktet nås kondenserer vandet, og noget af det binder sig i træet, hvilket betyder, at træet bliver mere og mere fugtigt. Om vinteren er luften tør, så der stopper "processen", men hvis huset er uopvarmet er luftens kapacitet så lav, at vandet ikke kan fordampe igen. Omvendt, hvis huset er opvarmet om vinteren skabes en del ekstra kapacitet, hvilket betyder, at træet bliver tørt.

Alt ovenstående er rene spekulationer, men den sidste del svarer meget godt til virkeligheden i vores hus, hvor brædderne nærmest må råbe til hinanden om vinteren! biggrin

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ha ha Kontornusser, men det jeg skrev om for den udendørsbeklædning, gjaldt kun opsætning og ikke lagring, men sig endelig til, hvis du finder opskriften på at holde sommertemperatur udenfor året rundt, må du meget gerne gi' mig et praj :lol:

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis