Glasmosaiker vs. fliser

Synes glasmosaiker er rigtig pæne, men hvordan er vedligeholdelse/renholdning af disse?
Der er jo mange flere fuger som der kan sætte sig urenheder og misfarvninger i contra en alm. flise som jo er en del større.
Hvad bør jeg vælge til mit nye badeværelse?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten.

Jeg har hørt om at behandle fuger/fliser med sæbespåner opløst i vand, eller at give hele overfladen en gang autovoks! Jeg har ikke selv erfaringer med det, men det lyder egentlig meget fornuftigt.

Hvad du skal vælge afhænger vel egentlig mest af din smag.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Det lyder meget sandsynligt at et større areal med fuge giver større risiko (sikkerhed...) for mere skidt :lol:

En løsning er at grundrense med ... ja gæt selv :roll:

Herefter behandles med Alfix Flise- og Keramikrens. Den skulle også give en beskyttende vokshinde, hvilket alt andet lige vil gøre den fremtidige rengøring lettere.

Ingen personlig erfaring med ovenstående, men det lyder fornuftigt :wink:


PS: Flemming, du "burde" vel vide lidt mere om dette.....

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej

Noget familie har haft de samme mosaikstifter i mere end 40 år, fugerne er tynde og ses ikke ret meget. Fremtræder overhovedet ikke misfarvede.
Egentlig tror jeg ikke der er så meget at være bekymret for, især hvis du ikke vælger en hvis fuge.

mvh Anders
Lund, det er ikke så meget fugerne jeg har med at gøre smile Men jeg har det på samme måde som Anders, jeg mener heller ikke det er noget problem man skal tænke nærmere over, slet ikke i et bad og hvis man fuger med hvid masse.

Anderledes er det hvis man fuger fliser der sidder på en væg bag et komfur, der bør man forsegle fugerne. Eller rengøre meget ofte.

Hvis du vælger glasmosaik, Morten, så husk at bruge hvid fliseklæber.

Med venlig hilsen
FlemmingB

nu siger i hvid fugemasse.
Men ses snavs ikke mere på hvide fuger.
Har set et sted hvor de har glasmosaiker med hvide fuger.
Disse er IKKE hvide mere, men gule og ikke særlig pæne.
Er en grå fuge ikke bedre?
Jeg har selv grå fuger i mit ene badeværelse. De er i visse områder meget lyse pga. kalk, og det er stort set umuligt at ændre på. Jeg har set andre badeværelser, fuget med hvidt, hvor selve fliserne har været godt kalket til, men hvor fugerne stadig ser meget hvide ud. Kalk vil ikke lige så let ses på en hvid fuge. Anden form for tilsmudsning vil kunne ses tydeligere på en hvid fuge, set i forhold til en grå. Med tanke på de aktiviteter der normalt udfoldes i et badeværelse, skulle det ikke være problematisk at fuge med hvidt, forudsat at der selvfølgelig holdes almindeligt rent.

Hvis du bruger den type mosaik der er lavet af klart glas med en farve på bagsiden, er disse altid fotograferet med hvid fuge. Prøvestandere er som regel vist uden fuge. Hvis du vælger at fuge denne type mosaik med en grå fuge, eller bruger grå fliseklæber, kan farven i det færdige resultat afvige en del fra det du har set på billeder eller på en prøvestand.

Bruger du mosaikker af gennemfarvet glas, er jeg helt sikker på at en grå fliseklæb vil ændre meget på farven. Jeg er ikke helt sikker, men føler mig meget overbevist om biggrin at en grå fugemasse også vil have indflydelse på farven af en gennemfarvet glasmosaik.

Med venlig hilsen
FlemmingB

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis