Udskiftning af tag

Jeg skal til at ligge nyt tag samt nyt isolering. Det hele skal foretages udefra da der ikke er noget egentligt loft.

Konstruktionen er skitseret på vedlagte tegning.

I den forbindelse vil jeg gerne spørge om der er nogen der ved, om den afstandsliste jeg har indtegnet er nødvendig eller om jeg kan monterer tagplader direkte ovenpå vindpappet ?
Det jeg er bekymret for, er om der kommer nok ventilation hvis denne liste undværes (hvilket jeg helst vil).

I dag er der ikke vindpap på. Der ligger bare 100mm gammel isolering og så er tagplader modteret direkte på spærene.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
150 mm isolering - er det nok - er kravet ikke 225 mm i skråvægge?
Vindpap og afstandsliste kan udelades. Det du skal tænke på, er en vindbrædtløsning ved spærfoden, så det ikke kan blæse ind i isoleringen, min. 25 mm luft mellem lægter og isolering, også at du monterer eternitpladerne med enten nortonbånd eller vat i overlægene.

@ErikP - Kravet om isolering gælder kun ved nybyggeri, og det ligger såvidt jeg ved på 200 mm kl. 37 (39) for skråvægge, men øges vistnok i næste udgave af BR til 250 mm kl. 37.

Mvh. Carsten
Det er ikke en skråvæg men en tagflade - men det kommer måske ud på et. :?:

Der er ikke plads til mere en 150mm da spærene kun er 190mm høje.
Tak for dit input Carsten.

Der er vindbræt på så vinden ikke kan komme ind til isoleringen.
Jeg har tænkt mig at bruge Nortonbånd.

Må de nye T1 lægter forøvrigt fastgøres med skruer ?(i givet fald hvilken type og dimensioner skal man bruge) eller skal man bruge lægtesøm ?
Jeg er blevet foreslået at bruge NKT Climate Spun skruer UH TX 4,5X70
OK
kan det ikke svare sig at "hæve" spærene så der bliver plads til mere isolering? Med 150 mm fyrer man så ikke for gråspurvene?

Jeg har lagt 400 mm kl37 på mit loft i min nye tilbygning - det kostede ikke meget ekstra at lægge så meget.
Jeg synes du skal mindst ligeså langt i det underliggende materiale, som lægtens dimension.

Forslag 5,0x80 mm, type som du selv beskrev. Jeg ville stadig selv sømme, vurderer det er billigere, og lidt hurtigere, især hvis man har en ordentlig hammer.

Mvh. Carsten
@ErikP

Jo det kan godt svare sig.

400 mm :shock: Du får svært ved at tjene de sidste 100 mm hjem, men OK hvis det ikke var dyrt såå.......

Man får mest for pengene ved at øge indtil 300 mm, derefter øges u-værdien på konstruktionen ikke væsentligt.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis