Gulvvarme med vand - tilslutning til centralvarmeanlæg

Hej alle gds'er.

Jeg er ny her i dette forum, så bær over med mig hvis dette indlæg kommer frem en 12-15 gange..

Anyway - jeg har netop (pr. 1/4-04) købt et hus med gammelt badeværelse. Jeg har indtil nu fået pillet det gamle badeværelse ned, væltet en væg, bygget en ny væg op, lavet afløb, gulvvarme, støbt nyt gulv, behandlet vægge, opsat fliser, fuget, bygget en glasbyggestensvæg og monteret håndvask/skabe/amaturer.

Spørgsmålet er nu: I det eksisterende badeværelse var en radiator der var tilstluttet centralvarmeanlægget (oliefyr). Den er nu afmonteret, men nu skal gulvvarme-rørerne (20 mm pex) tilsluttes centralvarmeanlægget. Hvordan gør jeg det? Jeg har talt med nogle bekendte som mener jeg skal have en pumpe (shunt-anlæg...?) og tilhørende stumper. Andre mener at en termostat og en luftskrue er tilstrækkeligt.
Badeværelset har dimensionerne 1.67 x 3.99. (6.6 m2); der er vel brugt i omegnen af 20-22 m pex rør til hele gulvet.

De stumper jeg skal bruge - er det noget man kan købe i et 'normalt' byggemarked? Er det overhovedet forsvarligt at lave en sådan tilslutning selv, eller er det bedre at ofre de par timer hos en autoriseret VVS'er?

De bedste hilsner
TheKrus
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er vist nødt til at montere en blandeventil, så du får sænket temperaturen på vandet, ellers tror jeg, du kommer til at brænde fødderne, der hvor rørene starter og fryse, der hvor de slutter! Det kræver vist også en ekstra pumpe, men prøv at bruge søgefunkitionen - der har været mange indlæg om gulvvarme med udførlige forklaringer.

Til dit andet spørgsmål: Ja, du kan godt købe stumperne i fx Silvan, men det er hundedyrt! Hvis du køber det på nettet kan du spare rigtig mange penge. Priserne svinger en del, og det er ikke de samme, der er billigst med alle typer dele, så undersøg lidt og find det sted, hvor det samlede indkøb er billigst. Ulempen ved nettet er selvfølgelig, at du skal vide rimeligt sikkert, hvad du får brug for, da der er leveringstid, hvis du mangler noget, og det er lidt besværligt at returnere, hvis du køber for meget.

Selvfølgelig er det forsvarligt at lave det selv, hvis du kan finde ud af det og ved hvordan og hvad :wink: Ellers få en prof til at lave det...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er en øvre grænse for, hvornår det er nødvendigt at bruge en blandesløjde, eller som nogen lidt misvisende kalder det: en shunt. Over 12-15 m2 er det nødvendigt at bruge den. Under dette antal m2 kan man godt nøjes med en retur-ventil, men risikoen for, at man får varme og kolde pletter på gulvet er større.

Men det afhænger af, hvordan man har lagt slangerne, for det er nemlig meget afgørende. Jeg har lagt dem, så slangerne ligger skiftevis med den varme indløbsslange og den kolde udløbsslange ved siden af hinanden, så temperaturforskellen udlignes, og alm retur-thermostat. Der er godt nok en varm plet (nok +2 grader i forhold til resten af gulvet) lige hvor varmen løber ind, men ellers er gulvet jævnt opvarmet, så det er til at leve med. gulvet er på ca. 13 m2

Er slangerne derimod lagt i vanligt zig-zag-mønster, er risikoen for varme og kolde pletter ret stor, så det sikre valg vil være en blandesløjfe. Så hvis du tænker på at lave gulvvarme i andre rum, vil det nok være bedst at fremtidssikre med en blandesløjfe et centralt sted, men ellers kan man jo bare købe en lille en til een kreds, koster ca. 1500 - 2000 kr.

OG det er tilladt selv at lægge slangerne efter diverse byggeregler, men hvad forsikringsreglerne siger, er nok forskelligt fra selskab til selskab. Der er dog nok rimeligt stor enighed blandt dem om, at selve tilslutningen til resten af systemet skal ske ved en fagmand - hvis det ellers kan bevises, at det er dig selv, der har gjort detwink
Hej,

Jeg vil anbefale dig at købe en mini pumpeshunt, da du for det bedste resultat (vvs nr. 466217004) installationen er meget simpel, og kan gøres af de fleste LDS´ere, Jeg mener iøvrigt at det er lovligt selv at lave centralvarme.

For at imødekomme diverse latterlige kommentarer vil jeg lige nævne at jeg ikke har skrevet vvs nummeret for at i skal gå ind i min butik og købe det, det er faktisk bare for at hjælpe, og jeg syntes at i skal shoppe lidt rundt i netbutikkerne, for priserne svinger en del.

Mvh

www.spotvvs.dk
www.spotel.dk

El & vvs til spotpriser
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis