ice(rish) coffee

Prøv følgende.
6 isterninger (kan laves af mælk, men ik nødvendigt)
3 dl mælk.
1-2 tsk nescafepulver
3 tsk brunt farin
5-8 store chokolade pebermyntepastiller (kan udelades, men det er synd).
Evt. et skvæt whiskey men prøv først uden.

Blend, og MUMS!! der kan bruges mindre mælk, og flere mælkeisterninger, hvis den skal være mere slush/milkshakeagtig. Det smager bare for vildt godt med pebermyntepastillerne i. Pynt evt. med lidt fløde og chokoladedrys.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra jancar

Prøv følgende.
6 isterninger (kan laves af mælk, men ik nødvendigt)
3 dl mælk.
1-2 tsk nescafepulver
3 tsk brunt farin
5-8 store chokolade pebermyntepastiller (kan udelades, men det er synd).
Evt. et skvæt whiskey men prøv først uden.Blend, og MUMS!! der kan bruges mindre mælk, og flere mælkeisterninger, hvis den skal være mere slush/milkshakeagtig. Det smager bare for vildt godt med pebermyntepastillerne i. Pynt evt. med lidt fløde og chokoladedrys.


Undskyld mig, men Irish Coffee uden whiskey, det er det tætteste du næsten kan komme på Blasfemi.
Tænk på de stakkels piloter under 2. verdenskrig, som var anledning til vi har lært at drikke Irish Coffee.
Må jeg komme med et forslag: Prøv med et stort skævt. Hvis du stadig kan smage kaffen, suppler efter behov. biggrin biggrin

Mvh.
bodker

Citat fra bodker

Tænk på de stakkels piloter under 2. verdenskrig, som var anledning til vi har lært at drikke Irish Coffee.


Nu ved jeg ikke hvor du har din historie fra, men "gude" drikken blev opfundet under de store imigrations dage, da alle ville til USA. Udskibningen foregik somregel fra Irland, da det var tættest på det forjættede USA.

En gang var der lige afsejlet et skib, der løb ind i et pokkers uvejr, så det måtte vende om igen, folk kom i land godt våde og forfrosne, og så var gode dyr rådne, og man sku' ha' dem varmet i en fart.. Der var så en kro fatter, der så lyset, og puttede whiskey i kaffen, så folk ku' få noget at styrke sig på..

Det med fløden er så kommet til senere, så den kommer til at ligne en Guiness øl...

Historien kan læses på : http://cocktails.about.com/library/blirishcoffeehistory.htm

/ Thomas
Jeg giver op. Skulle måske helt have udeladt parantesen (rish),- Det var egentlig for at illustrere at det med whiskyen er en mulighed, men noget der kan udelades i denne ting som IKKE er en irish coffee, men en ice coffee hvor man EVT kan putte whisky, men også bailey eller andet sprut i hvis man lyster..... :roll:
Nu ikke så nedtrykt, jeg er sikker på, at der er mange som har forstået det. Det plejer man bare ikke at råbe op om, det er som regel kun når det ikke er forstået, at man får en reaktion.
Jeg synes opskriften lød lækker, jeg har bare ikke haft tid til at prøve endnu.

Mvh. Carsten
"Fod på Foden" biggrin
Du skriver det var i de store immigrationsdage Irish Coffee blev opfundet, og er også så venlig at vedhæfte et link, som beviser dine påstande.
Hvis du fortsætter med at læse det udmærkede link, støder du på den virkelige historie, nemlig flyvningerne fra USA til Europa under 2. verdenskrig.
The Irish Pubs in San Francisco have claimed that it was they that invented Irish Coffee. After much research their claim has been refuted. Verification of the facts was contributed by none other than Michael Collins, the 28 year veteran bar tender at Shannon Airport. This report is authenticated by his signature to the left of the glass pictured here.
From 1939 to 1945 air travel from America was by flying boats that landed at Foynes, Co. Limerick after a long 18 hour flight. The passengers, chilled by the boat trip from the seaplane to the terminal, sometimes in cold, damp weather conditions, appreciated a hot cup of coffee or tea on arrival at the terminal. Brendan O'Regan, then the youthful manager of the Foynes catering service believed that passengers would welcome something stronger. Mr. Joseph Sheridan, the head Chef at Foynes, rose to the occasion, developing after some research what is now known as Irish Coffee.A plaque marking the achievement has been erected at Shannon Airport and Irish Coffee is increasingly enjoyed throughout the world.

Original Shannon Recipe

Heat a stemmed whiskey goblet.

Pour in one shot of Irish whiskey.

Add three sugar cubes.

Fill with strong black coffee to within one inch of top. Stir gently.

Top off to the brim with heavy cream slightly aerated.
Important: Do not stir after adding cream, as the true flavor is obtained by drinking the coffee and whiskey through the cream.

Note: American whipping cream has an additive to increase shelf life. This detracts from ability to stay on top of mixture. Irish cream is delivered daily and has no additive. If you can obtain untreated cream from a farmer you will produce a better Irish Coffee.

Slainte !!!


Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis