Nordvendt skråning med lerjord. Hældning mod øst.

Hej,

Jeg bor i et rækkehus, med lille have på en østvendt skråning mod Kalø Vig. Jeg har med succes endnu S/SØ rosenbed samt Ø rosenbed. Til rækkehuset hører en lille N/Ø-vendt skråning. Heldigvis er der lidt lys/sol sidst på dagen fra V. Men der ER ikke sol ved den N-vendte mur. Kan jeg lave en kombination af lidt solkrævende til V og noget skyggekrævende til N. Jordstykket ligger brak, fraset et par hosta og en gyvel og en masse mælebøtter m.v. Jeg vil gerne have roser til V. Og meget gerne Vinca (liden singrøn) på skrænten. Kan Kabbeleje gå der? Kan viljekonval - den plejer at skjule sig lidt?? Eller maler jeg min barndoms konvaler for skyggede??

mange hilsner fra iben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Iben.

Jeg passerer af og til nordsiden af en skov, hvor der absolut ikke kommer sol. Her står liljekonvallerne og blomstrer i bundter, så det er ganske eventyrligt! Til sammenligning kan jeg fortælle, at de tidligere ejere af vores hus havde plantet liljekonvaller ved det sydøstlige hjørne af huset - og det var absolut ingen blomstrende succes.

Jeg fandt lige lidt læsestof til dig:

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/den_naturlige_have/361.html

God fornøjelse.
Tak Zephrine,

Jeg ved ikke rigtig hvodden man svarer på et svar her. Jeg er ny, og genfornyet i haven. Det lyder godt, hvad du skriver, og tak fordi du svarede så hurtigt. Det er jo liiige lidt sent med liljekonvaler, men noget andet kunne jeg nok sætte igang, og så set at få sat liljekonvaler igang til næste forsommer. Glæder mig. Har en god ven, som har vincaer med hjem til mig, fra Fyn.
havehilsner fra lotte
Hej igen.

Det gik da helt fint med at svare (jeg er nu heller ikke gammel i gårde her endnu).

Min erfaring: Med haven følger altid forventningens glæde og utålmodighed :wink:

Jeg læste forresten på http://rosenposten.dk under Rosentips/Lysforhold, at der findes roser, der kan overleve på nordvendte vægge. Men jeg kender ikke nærmere til dem selv.

Dine Vincaer bringer mig tilbage til barndommens land, hvor min farmor havde et bed fyldt med dem under Clematis'en. Vi børn elskede at plukke dem (det var vist forresten ikke så helt nemt). Siden er jeg faktisk ikke stødt på dem. Men du fik lige vækket erindringen :wink:
Jamen da,
som det går! Rosenposten kender jeg, og Knud med. Det er et fint site for os der bare elsker roser. Tjaa, genfornyet i haven, men knapt så ny I havenyt. Har haft barndom med roser i haven og far, der elskede roser og have. Godt præget må jeg sige, som det hedder sig nu om dage.
Har haft flere små rosenhaver, men er desværre flyttet for meget rundt i Østjylland, MEN, roserne og haven nyder jeg, som en genfødt med et par små stykker vanskelig jord i en boligforeningshave. Og så er det, at den ikke skal have for lidt! Og det skal NOK gå.

Mine naboer med plastikmøbler og plastikimitationer af krukker skuler godt nok noget til mig, men det er bestemt deres problem. Lad det nu gro og vokse i al naturlighed - også bag min levende pileterasse. Den er bestemt ikke af hvid plastik.

JEP, jeg konsulterer lige Knud Pedersen eller Hugo Lykke om roser. FÅR Vinca om et par dage. De skulle udryddes et sted!!

Kunne godt tænke mig bunddække på skrænten.

Have a hilsen
Iben Charlotte
Jeg er ret grøn i det med roser. Jeg holder meget af en velduftende rose, men jeg har et princip om, at mine planter ikke skal angribe mig eller pigerne med torne o.lign. ;-) Men så fandt jeg ud af, at man kan få torfrie roser. Jeg fik i sidste uge en Kathleen Harrop fra Knud Pedersen, som jeg nu er meget spændt på.

Men jeg sad faktisk og blev lidt nysgerrig :wink: Pileterrasse, skriver du. Det er vel ikke tilfældigvis et Belgisk pilehegn, du har lavet? (En af mine "Fremtidens drømmeprojekter")
Dav Zephirine,

Tak for dit svar/spørgsmål. Det er ikke et belgisk pilehegn, det er et rammehegn fra Samsø Hegn. Jeg bor i boligforeningshus, så for at afskærme mig mod indtrængende blikke, fodbolde og anstrengende hvide plastikmøbler, trækvinde og for at min goe gamle springerspaniel kan færdes frit ude ved mit interimistiske udekøkken og grillplad, blev det et ret tæt hegn på 180 og et lågeparti på 120. Det er pain-in-the-ass nogen gange at bo til alment boligbyggeri. Helt generelt er der for meget plastik, for mange børn, for meget kaffeslabberas, for lidt grønt og for lidt privat. Jeg har faktisk lavet en hule på ca. 10 m2, med en stor hvid markedsparasol som en slags tag over herligheden. På de trykimprægnerede stolper har jeg hængt små zinkkrukker med hornvioler op og også små fletkurve. Det er hyggeligt virkelig, og jeg synes du skal realisere din drøm om en pileterasse. Hvis du har tiden og håndelaget, så gå igang med selvflet. Jeg vil gerne lære det.

mht. roser, synes jeg det er OK at de har torne.
Jeg vil sende et par billeder når jeg igen har fotograferet terassen.

mange hilsner
Iben Charlotte
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også