Advarselslampe - Passat...

Vi har en Passat fra 1998. På instrumentbrædtet er der idag dukket en advarselslampe op: Rødt udråbstegn i en rød cirkel ledsaget af nogle hyletoner. Den er der ikke hele tiden, men "vræler" frem engang imellem uden at jeg kan mærke forandringer i kørsel/bremsning..

Manden har kigget i bogen, men kan intet finde om den. Jeg skal selvfølgelig have fat i værkstedet imorgen, men jeg ville sove lidt bedre, hvis der var en venlig sjæl her, der opklare, hvad den indikerer.

På forhånd mange tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Et udråbstegn i en rød cirkel plejer at indikere fejl i bremsesystemet, står det virkelig ikke noget om det i instruktionsbogen? - f.eks om det overhovedet er tilrådeligt at køre i bilen?

mvh Anders
Du har ret, tak for hjælpen
- og manden kan åbenbart ikke læse.

Jeg fandt frem til, at det betyder, at bremsevæskestanden er for lav cry
Og nu hvor jeg alligevel havde mappen fremme, fandt jeg også ud af, at der ikke blev skiftet bremsevæske ved sidste service i november. hrmpf.

Kan et hvilket som helst autoværksted hælde bremsevæske på den - eller skal det være VW ?

Beklager min uvidenhed, men manden har fået arbejde udenøs, så nu er det også blevet min opgave :oops:
Hej

Ja, du kan lade et hvilket som helst værksted hælde bremsevæske på. Spørgsmålet er hvorfor der er behov for opfyldning, er der evt en lille læk et eller andet sted?

mvh Anders
Du køber en beholder bremsevæske, og tager en tragt som findes på flere tankstationer, da du med bremsevæske - modsat sprinklervæske - ikke må spilde, fordi det opløser lakken og får det du rammer til at ruste. Top så op til max. mærket, og skal du gøre det igen om 3 mdr. så er det på værksted, for så er der hul på bremsesystemet, og vi vil nødigt undvære dig som skribent på siden, så tag det alvorligt og bruge det som det koster, desværre, ellers er det med livet som indsats.

Og tænk lige på, hvad "Link til Have" ville være, hvis du forsvandt på grund af et hul i bremsesystemet - er du tosset, så kunne vi nedlægge linket igensmile Så vi er flere der holder øje med dig!

Mvh. JørgenE
Citat fra JørgenE

Du køber en beholder bremsevæske, og tager en tragt som findes på flere tankstationer, da du med bremsevæske - modsat sprinklervæske - ikke må spilde, fordi det opløser lakken og får det du rammer til at ruste. Top så op til max. mærket, og skal du gøre det igen om 3 mdr. så er det på værksted, for så er der hul på bremsesystemet, og vi vil nødigt undvære dig som skribent på siden, så tag det alvorligt og bruge det som det koster, desværre, ellers er det med livet som indsats.

Og tænk lige på, hvad "Link til Have" ville være, hvis du forsvandt på grund af et hul i bremsesystemet - er du tosset, så kunne vi nedlægge linket igensmile Så vi er flere der holder øje med dig!


Takker for vejledningen, JørgenE!

Jeg betaler iøvrigt gerne, hvad det koster (men jeg hader ikke at vide, hvad jeg i grunden betaler for...) Den nærmeste og eneste VW på Bornholm ligger 30 km herfra (lidt langt med den advarselslampe synes jeg), hvorimod jeg har et andet autoværksted blot 200 m. herfra, som iøvrigt tog sig af at skifte mit blinkrelæ for 1 mdr. siden... Tror jeg imorgen tidlig vil høre min far lidt længere nede af vejen, om han monstro skulle have noget bremsevæske stående :wink:

Og tak for de pæne ord, jeg er ganske rørt over omsorgen! Tro mig, I skal nok blive belemret med endnu mere Lav-Have og Links til Have fra mig i lang tid fremover :lol:
Så kan jeg med sindsro gøre vejene usikre igen :lol:

Bremsevæsken er fyldt på, bremserne afprøvet og den vrælende advarselslampe er forsvundet.

Så blev jeg så meget klogere - tak for det!
nej nej nej JørgenE meget dumt svar og farligt svar!!!
der kan være 2 grunde til at bilen mangler bremsevæske i beholderen !1.den er er utæthed et sted .. men den anden er at hvis dine bremseklodser er nedslidt ja så ligger alt bremsevæsken nede i dine kaliber,,,så en dag kan bilen ikke bremse!! for hov der er ingen klodser tilbage så du bremser jern mod jern.. Husk det er ikke for sjovt at de laver advarselslamper og lyde i bilerne så passatejer kør ned på værkstedet og få efterset dine bremser for jeg tror de er nedslidte eller utætte (det kan også være en dum mekaniker der ikke har fyldt den rigtigt op sidst den fik skiftet væske)

Team Eros

Steen Jakobsen
Idag var den så (endelig) på værksted. Ingen utætheder i bremsesystem. Måske en anelse nedslidning på bremseklodser, som iflg. VW er ubetydelig. Hm et eller andet sted, er jeg lidt forundret - og holder bremsevæsken nøje under opsyn fremover...

Til gengæld havde støddæmperne det bagi ikke så godt sad

Rigtig god sommer til alle :!: Jeg har lynende sommertravlt, hvorfor jeg er temmelig ikke-skrivende for tiden.
Med dit tempo tror jeg dig, Zephirine. Vi snakkes ved til vinter når du nødvendigvis må gå i hi smile

Og jo, man skal da altid tage fejl i bremsesystemet alvorligt. Bremsevæske bør i øvrigt skiftes hvert 2. eller 3. år, da det opsuger fugt fra luften og derved bliver dårligere og dårligere. Ved lange ture = megen nedbremsning forsvinder vandet, og pludseligt har man ikke så meget væske tilbage som man troede, så på autobahnen i Tyskland kigger jeg altid efter beholderens niveau de første par dage for en sikkerheds skyld.

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis