Hej
Det er et større stykke arbejde at beskrive korrekt fugning og jeg har prøvet at finde noget at henvise til uden det blev for omfattende men umiddelbart er det ikke lykkedes.
En elastisk fuge må kun klæbe fast i sidene og man skal sørge for at den ikke kan klæbe fast i bunden hvor der monteres fugebund eller sliptape.
Arbejdsgangen er:
Rens sprækken så den er ensartet i dybde/bredde.
Monter fugebund/sliptape.
Affedt med rense benzin på klud.
Ilæg fugemasse.
Fugemassen trykkes så der opnåes vedhæftning overalt i siderne med glittepind dyppet i sæbevand, men pas på der ikke kommer sæbevand ind i sprækkerne, så der ikke opnåes vedhæftning.
Der påsprøjtes sæbevand med forstøver.
Overskydende fugemasse fjernes med passende værktøj (f. eks. gummi-plastikspartel eller bred fugepind).
Der glittes efter med fugepind.
Start altid forneden så der ikke løber sæbevand ned på områder der skal behandles senere.
Anvend antimugbehandlet silicone af god kvalitet.
De forskellige leverandører i cementfugemasser har siliconer der matcher i farver.
Vedrørende fjernelse af eksisterende fuger er der kun en vej, man skærer den ud med kniv, og her er det man skal passe på, hvis konstruktionen er så ny, at der er etableret vådrumsmembran.
Vådrumsmembranen må ikke beskadiges!!!
Ovenstående er beregnet på badeværelsesfuger.
citat:
Oprindeligt indsendt af Bent Erik:
Jeg glæder mig til at høre hvordan man fjerner den gamle fuge, og udfører den nye korrekt, samt hvilke produkter man anbefaler.
------------------
www.orla-nautrup.dk[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 11-08-2002).]