Siliconefuge i brusekabine

Hvor lang holbarhed er der på siliconefuger ??

I vores badeværelse er der fuget mellem fliser i hjørner og mod kant på fodbad, skal diise fuger skiftes ??

Fuger er lagt i 1985 jeg kender ikke fabrikat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu vi er ved disse siliconefuger. Jeg har sammen fuger i min brusenische. De er 2 år gamle, og allerede færdige. Fugen er sanitetssilicone med antimug og alting.

Produktet er fra H*ral* N*b*rg så den fugemasse kan jeg ikke anbefale.

Undskyld at jeg ikke svarer på indlægget.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Hej

Der kan ikke svares generelt på hvor lang tid en fuge holder.
Det afhænger helt af belastning og kvalitet.
Men generelt kan siges at antimugbehandlingens levetid er 1 - 2 år og hvis den så mugner, må man udskifte fugen hvilket er ret nemt, hvis den er udført rigtig, men det tror jeg kun der er ca. 1% af alle badeværelsesfuger i landet der er.
Jeg har selv 10 år gamle badeværelsesfuger der har trængt til udskiftning de sidste 5 år siges det fra fruen i huset.
Kvaliteten på fugemasser kan nok bedst beskrives som en sælger sagde til mig: Sig hvad du vil give for silicone, så får jeg den lavet til dig!

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 07-08-2002).]
Hej Orla.

Og jeg med mug på fugerne glædede mig så til at høre, hvordan man gjorde det rigtigt, og hvilken fugemasse man ellers skulle bruge.

Har du mon et tip eller to?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Jeg glæder mig til at høre hvordan man fjerner den gamle fuge, og udfører den nye korrekt, samt hvilke produkter man anbefaler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Det er et større stykke arbejde at beskrive korrekt fugning og jeg har prøvet at finde noget at henvise til uden det blev for omfattende men umiddelbart er det ikke lykkedes.

En elastisk fuge må kun klæbe fast i sidene og man skal sørge for at den ikke kan klæbe fast i bunden hvor der monteres fugebund eller sliptape.

Arbejdsgangen er:

Rens sprækken så den er ensartet i dybde/bredde.
Monter fugebund/sliptape.
Affedt med rense benzin på klud.
Ilæg fugemasse.
Fugemassen trykkes så der opnåes vedhæftning overalt i siderne med glittepind dyppet i sæbevand, men pas på der ikke kommer sæbevand ind i sprækkerne, så der ikke opnåes vedhæftning.
Der påsprøjtes sæbevand med forstøver.
Overskydende fugemasse fjernes med passende værktøj (f. eks. gummi-plastikspartel eller bred fugepind).
Der glittes efter med fugepind.
Start altid forneden så der ikke løber sæbevand ned på områder der skal behandles senere.

Anvend antimugbehandlet silicone af god kvalitet.
De forskellige leverandører i cementfugemasser har siliconer der matcher i farver.

Vedrørende fjernelse af eksisterende fuger er der kun en vej, man skærer den ud med kniv, og her er det man skal passe på, hvis konstruktionen er så ny, at der er etableret vådrumsmembran.
Vådrumsmembranen må ikke beskadiges!!!

Ovenstående er beregnet på badeværelsesfuger.

citat:
Oprindeligt indsendt af Bent Erik:
Jeg glæder mig til at høre hvordan man fjerner den gamle fuge, og udfører den nye korrekt, samt hvilke produkter man anbefaler.

------------------
www.orla-nautrup.dk

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Orla Nautrup (den 11-08-2002).]
Annonce
Hej Orla.

Se det var noget jeg kunne bruge. Mange tak for en god gennemgang. - Dog - sliptape er det noget man køber og limer fast eller hvad?

Mhv. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej

Her kommer det sjove:
Jeg kender ingen der bruger sliptape, eller nogen der har det på lager.

Det burde kunne bestilles på tømmerhandelen.

Den eneste jeg har hørt om der bruger det, er en murermester, der er blevet dømt til at lave fugerne om i 43 badeværelser pga. manglende fugebund/sliptape.

------------------
www.orla-nautrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis