Bekæmpelse af humle

Hej derude!

Jeg har et problem som jeg håber i kan hjælpe mig med. Min Hæk(liguster) er "angrebet" af en humle der har været ved at kvæle den helt. Humlen vokser midt inde i hækken og er næsten ikke til at komme til. sad

Er der nogen der ved noget om hvordan jeg kan få "kål" på den en gang for alle, da jeg er blevet lidt træt af at ligge vandret midt inde i hækken og klippe humlen ned hver uge.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Humle er da ikke noget man bekæmper biggrin , det drikker man da :lol: :lol:

Mvh. Carsten
Vi har selv haft problemer med humle, som breder sig.
Det nytter desværre ikke at klippe ned. Humle laver op til tre meter lange rodskud, så man er nødt til at finde de oprindelige "moderplanter" og grave dem op.
Så, ud i haven især efter regnvej, når jorden er blød, og prøv så at trække de lange rodskud op og se hvor de kommer fra. Husk handsker, da rankerne er ret hårde ved hænderne.
Det kan lade sig gøre, men tager tid, så det er måske ikke nogen dårlig ide samtidig også at drikke humlen.
God fornøjelse.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Marianne
Nu aner jeg ikke, hvordan en humle plante ser ud - men jeg har haft glimrende resultater med snebærbuske, der har invaderet vores "hæk" - og som er komplet umulige at komme ind til uden at ødelægge resten af hækken.
Jeg lader dem vokse, trækker dem ud af hækken og bestøver dem med Round-Up. Samme gør jeg ved rodskud. Så vidt jeg kan se tager det rødderne med.

Mvh.

Jan R.
Jeg har gennem gange år forsøgt at bekæmpe humle.
Dog har jeg opgivet. Jeg kan ikke drikke så meget øl.

MVH Per tongue

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Til Jan R., der ikke ved hvordan en humleplante ser ud: Hvis du ser på Carlsberg's logo (det gamle, designet af Bindesbøl) er der et humleblad over r'et - sådan ser humle ud.

TS
Annonce
Ja der findes jo nok ingen lette måder at komme den til livs.
Må på med handskerne og tage kampen op.

Mange tak for tippene... nogle mere seriøse end andre!

Mvh Jonesy
Tak for de mange tips, men hvordan skal humlebladene se ud for at RoundUp virker bedst på dem? Er det de unge blade der endnu ikke har fuld størrelse, eller de duldt udviklede der har en tendens til at få huller. Virker RoundUp effekt på humleblomsten?

confused
Citat fra Gunberg

Tak for de mange tips, men hvordan skal humlebladene se ud for at RoundUp virker bedst på dem? Er det de unge blade der endnu ikke har fuld størrelse, eller de duldt udviklede der har en tendens til at få huller. Virker RoundUp effekt på humleblomsten?

confused


Uhadada - du må nok hellere læse brugsforvirringen grundigt..
Giften virker på ALLE grønne dele - også alt det grønne du vil bevare - så derfor skal du være meget forsigtig og KUN ramme det du vil af med.
Giften optages i bladene og transporteres ned til rødderne - efter xxx antal dage visner planten. Du skal IKKE bruge giften, hvis der er udsigt til regn - der skal være nogle tørvejrsdage - helst med sol, for at opnå 100% virkning.
Nogle planter er så sejlivede, at behandlingen skal gentages.

Sniffer  
(Starten af denne tråd er tæt på sin 10-års dag, men jeg prøver alligevel)
Vi har også fornøjelsen af humleplanter, og værre: Bjørneklo.
Kan man indsprøjte Roundup ditekte i planterne (mængde, koncentration?) med en kanyle?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Skrevet af rce0852 på 19 jul 2013 14:41
(Starten af denne tråd er tæt på sin 10-års dag, men jeg prøver alligevel)
Vi har også fornøjelsen af humleplanter, og værre: Bjørneklo.
Kan man indsprøjte Roundup ditekte i planterne (mængde, koncentration?) med en kanyle?
Du kan få noget roundup du smørre på bladene, som trænger ind i planden og ned i rødderne på den.  Men pas på du ikke får smurt det på ligusterens blade, så risikere du bare at den dør også.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis