Selv lave rust, hvordan???

Jeg har købt en Golf 3 diesel, som har lidt rust hist og her.

Hvordan laver man selv den bedst???

Skal jeg slibe det ned med sandpapir eller hvordan, og hvor køber man grunder til den slags????

du har altid tid til at vente.....
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Tillykke med bilen. Kosmetisk rust, som man kan klare hjemme i indkørslen med et rimeligt resultat følger stort set denne opskrift:
Slib rusten væk, kan gøres i hånden, køb evt en miniboremaskine med slibeudstyr, så blivet det en del nemmere. Grunder købes f.eks i en farvehandel, der kan du også få den rigtige farve lak. Nogen mellemsliber grunderen med meget fint sandpapir, (vist korn 1000). Når grunderen er tør påføres lakken. Større områder bliver mest kosmetisk tilfredsstillende hvis grunder og lak er på sprayflaske (husk afdækning). Helt små reparationer, f.eks efter stenslag klares bedst med en fin pensel.
Husk at selvom lakken er hurtigt tør, går der 4-6 uger før den er hærdet færdig. Altså ingen polering o.l. før lakken er færdig hærdet.

mvh Anders
I tillæg til Anders' indlæg. Vær opmærksom på, at en del af de små rustpletter kan være "flyveryst", dvs. metalspåner (fra snerydning?) der lægger sig på lakken og ruster.
Prøvede det selv for nogle år siden - bilen (en Jetta) var købt relativt billigt pga. en grim front og forskærme. Efter en afrensning med petroleum, lakrens og polering havde den 9 år gamle bil ikke en eneste rustplet!!! - og nej, de kom ikke igen. Noget billigere end den omlakering, jeg halvt om halvt havde forventet.

Sliber du kraftigt, kan det blive nødvendigt med lidt spartelmasse for at jævne ud. Men det får du samme sted, som du køber malingen.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
:lol: I Gamle dage brugte mange "perlegrusmekanikere" hønsenæt og cement iblandet soda til at reparere huller med, dette fif kan måske stadig bruges til er "lig" som skal sminkes
sørgede man så også for at det kun var svigermor det kørte i liget? :lol:
:lol: glasfiber :shock: er også et fantastisk middel til genemtærede skærme på lada 1200 èr lidt ujævnt, men det holder 8) .......så længe synshallen ikke kigger nærmere på den.... :lol:

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Slib det med hvadsomhelst der fjerner al rust... HELT ind til rent metal.
Jeg bruger en vinkelsliber! Fin slibeskive, eller lærredsskive.
Kommer der hul må du lappe. Du skal have alle de små sorte huller væk, brug evt lup. Ellers kommer rusten igen. Jeg har prøvet.

På den rene metalflade sprøjtes med korrostabilspray, den grå er nemmest. Afdæk med tape og plastic udenfor

derefter spartles
grovslibes
spatles igen
grovslibes
finslibes
VANDSLIBES med korn 400
sprøjtemales ( afdæk)
færdig

Det er nemmest at lave en hel side af gangen.

Lortearbejde! man kommer til at sjuske og springe processer over efterhånden som rusten opdages nye steder.

Delfinen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også