Varmeveksler

Jeg er ved at prøve at hjælpe min bror med varmeinstallation.
Problemet er det at i det hus han har købt, er der er et næsten nyt gasfyr, men det koster 16000,00 kr om året at fyre op, og der har enda ikke været særligt meget varme på.
Der står et gammelt brændefyr, der blev afmonteret da gasfyret blev monteret. Min bror er tømmer, så det ville jo være oplagt hvis han kunne bruge fyret, til affalds træ.
Min tanke var at montere en varmeveksler mellem brændefyret, og gasfyret, er det noget der kan lade sig gøre, eller er det kun i min teori at det kan?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra soernf

Jeg er ved at prøve at hjælpe min bror med varmeinstallation.
Problemet er det at i det hus han har købt, er der er et næsten nyt gasfyr, men det koster 16000,00 kr om året at fyre op, og der har enda ikke været særligt meget varme på.
Der står et gammelt brændefyr, der blev afmonteret da gasfyret blev monteret. Min bror er tømmer, så det ville jo være oplagt hvis han kunne bruge fyret, til affalds træ.
Min tanke var at montere en varmeveksler mellem brændefyret, og gasfyret, er det noget der kan lade sig gøre, eller er det kun i min teori at det kan?


Jeg har i et stykke tid haft de samme overvejelser, da jeg netop også har et gammel brændefyr stående ved siden af et nyt naturgasfyr nede i kælderen.

Jeg er kommet til den konklusion, at der som minimun skal en akkumuleringstank til, som et tilsluttet brændefyret, og i denne tank skal der indbygges en spiral, som returvandet fra det eksisterende centralvarmeanlæg kan føres igennem, før det igen havner i naturgasfyret.

Spiralen i tanken skal kunne 'udkobles' ved 2 automatiske haner, hvis temperaturen i tanken bliver for lav ell. høj.

Jeg har dog endnu ikke kommet videre med projektet, da der skal investeres en del penge før det kan forsøges i praksis, og risikoen for at det slet ikke vil virke efter hensigten er der jo altid.

Dog har de seneste voldsomme prisstigninger på olie og dermed også naturgas gjort at projektet hele tiden bliver mere og mere aktuelt.

/Henrik
Hej

Der er visse krav som jeg ikke kender i detaljer til, hvor tæt man må have et brændefyr på et naturgasfyr, de må i hvertfald ikke stå i samme rum. I mange tilfælde bliver det en ret besværlig (og dyr?) installation. Tag i øvrigt altid skorstensfejeren med på råd inden du går igang, det er nemlig ham der skal godkende instalationen efterfølgende. Når man så alligevel er igang kunne man jo overveje om det var klogt at sløjfe gassen og istedet fyre med træpiller? - så er der jo også muligheden at afmontere pillebrænderen i perioder og så fyre med det træ man måtte have til rådighed.

mvh Anders
Der bliver ikke noget problem med afstanden mellem braendefyret og gasfyret, for de sider i hver sin bygning.
Grunden til jeg ville lave det med varmeveksler var for at holde anlaegene adskilt, for saa vidt jeg med maa man ikke lave lukket ekspansion paa et braendefyr, og det er der paa gasfyret.
Jeg kan ikke forestille mig at anlaegget ikke skulle kunne godkendes, for braendefyrs installationen har vaeret brugt og godkendt for indtil faa aar siden.
Det jeg er intereseret i er om det overhovedet kan lade sig goere med en varmeveksler, eller om jeg er helt galt paa den??
Hej Soernf

Prøv www.pilleklub.dk De har en god brevkasse som kun omhandler diverse fyr.
Der er garanteret en som kan hjælpe :wink:

Held og lykke med varmen. biggrin
Kewin, Svendborg.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Det kan garanteret lade sig gøre, men du får helt sikkert brug for en akkumuleringstank, ellers mister du en masse god varme. Tank og rørføring koster ikke alverden, men spørgsmålet er, om du kan bruge samme styring som der bruges til et multifyr. Jeg ville tage en VVS'er med på råd!

Mvh.

Jan R.
Annonce
Gør som man gør med solvarmeanlæg/brændeovne med vandtank, brug det gamle fyr med spildtræ til opvarmning af kappen på gaskedlen.

Tegninger findes fra Teknologisk institut biggrin
Det kan godt lade sig gøre med en varmeveksler. Samme princip er brugt på det solvarme anlæg vi har. Når vandet i varmtvandbeholderen er varmt ledes væsken fra solfangerene igennem en varmeveksler placeret i centralvarme kredsen.

Nu har et brændefyr en større effekt end vores solfangere så størrelsen på den lukkede ekspansion i centralvarmeanlægget skal nok tilpasses og brændefyret skal styres så overophedning undgås.


mvh
Jens
Tak for alle svarene!

Er der ikke en der kan henvise til en princip tegning til en akkumulerings tank.

Jeg har kikket lidt på en tegning over en solvarmebeholder, og for ser det ud som om man kun kan bruge denne løsning til varmt brugsvand? Det der var tanken med brændefyret var at bruge det til at opvarme radiatorene.

Det gamle brændefyrs anlæg var der ikke akkumuleringstank på, og det fungerede fint.

Ideen var at sætte en varmeveksler på, så de to anlæg var adskilte, så skulle termostaten på gasfyret stå lavere ind på brændefyret, så ville gasfyret kun starte hvis der ikke er varme på brændefyret. på den måde behøvede man heller ikke lave en fælles el styring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis