Loftunderstøttelse

Hej!
Mon nogen i dette udmærkede forum kan hjælpe med følgende:
Jeg har revet hele det indvendige af mit hus ned og fjernet gulve ned til terræn.
Jeg skal ha' støbt gulve med vandbaseret gulvvarme på hele arealet.
Jeg har midlertidigt understøttet loftbjælkerne med 100x100 mm stolper på en betonflise på terræn.
Nu skal jeg forhåbentlig snart til at genopbygge det hele med afretningslag, isolering, net og beton.
Men hvad med loftunderstøtningen-altså den fremtidige?
Jeg skal have de bærende stolper inde bag en gipsvæg som er rumadskillelsemellem vær. og badevær.
Kan jeg sætte de bærende stolper der hvor de nu skal være, for oven placeret på loftbjælken og for neden, mod terræn,
på galvaniseret stolpefod støbt ind i en fundamentssten, som står på terræn? Og så derefter støbe gulvet og opbygge væggene.
Eller hvordan gør jeg lige....?

På forhånd tak og mvh
Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik !

Aller først lave du en mere nøjagtig beskrivelse af dit byggeri tongue

Meget afhænger af hvordan dit hus ser ud osv.
Er der en overetage der skal udnyttes eller ej ?
Hvilket spænd har du mellem ydermurene ??
Ved du hvilken belastning din lofts/spærkonstruktion er dimmensioneret til ?? Meget afhænger jo af den belastning spærene fører ned gennem muren midt i huset !!
Skal din væg have en egentlig bærende effekt ( udnyttet overetage ) skal der nok lige laves lidt fundament til skillevægen. Hvis den ikke skal bære noget 8) kan den formodentligt bare stå oven på dit nye gulv ( altså ikke nogen helt tynd gulvplade.. ).
Jeg vil selv sørge for at mine stolper ikke kom til at gå ned gennem gulvet, men lade dem stå oven på det nye gulv. dette nye gulv evt. forstærket med en lille fundament under.

Ofte ses en bærende skille mur i nybyggeri lavet med ag der udgraves en lille rende i den komprimerede sand, og ofte kun 30 cm dyb, eller deromkring. En lecablok på toppen, der enten står helt op til overfladen, eller man lader selve gulvpladen være gennemgående.
Husk at opdele din gulvvarme i sektioner, der følger den fremtidige rumopdeling.
Vær opmærksom på at der er grænser for hvor store dine gulvvarme sektioner kan være... Ellers opnår du ikke nogen god varmefordeling i rummet senere..

MVH Njord
Hej og tak for dit svar.
De bærende stolper var tidligere skjult inde i en gipsvæg og støttede an på gulvbjælker, som gik i hele husets længde. Disse er osse fjernet og loftbjælkerne nu midlertidigt understøttet på terræn.
Førstesalen er udnyttet.
Jeg planlægger at støbe hele gulvarealet i een arbejdsgang.
Kunne et alternativ til et støbt fundament under stolperne være, at man lægger en 100x100 stolpe vandret på det støbte gulv i hele den længde, hvor loftstolperne skal være, fastgør den til gulvet og herefter stiller loftstolperne oven på den vandrette stolpe og op til loftbjælkerne?
Det må jo give en belastningsfordeling over et langt større areal, end hvis stolperne bare står direkte på gulvet.
Problemet er vel osse, at man får en kuldebro, hvis gulv og fundament går ud i eet?

mvh
Henrik
Kuldebro får du ikke rigtigt når du har en lecablok på toppen af fundamentet.

Personligt tror jeg fint dit forslag kan bære... Men het er kun en fornemmelse, ikke noget jeg har noget egentligt belæg for at sige...
Men det afhænger jo også at hvordan din loftskonstruktion er lavet og dimmensioneret. Hvor høje er dine bjælker ?? Hvor tæt sidder de ??
Hvor bredt er huset ??

MVH Njord
Hej igen og tak for dine ideer/svar.
Jeg går nok efter din ide med et lille fundament.

mb
vh
Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis