Fældning af høje grantræer - hjælp !

Vi skal have fældet 4-5 høje grantræer i vores have.

Træerne er ikke særlig tykke, men pænt høje.

Er der nogle gode råd til hvordan vi gør det, så de lander der hvor vi gerne vil have dem ? De står rimelig tæt på huset, men der er plads nok til at falde - hvis de altså falder i den rigtige retning :roll:

Det ene træ er knap så højt som de andre - det er ca. 3-4 m, men det hælder lidt til den forkerte side - altså ind mod vores nabo.

Er der nogen der har nogle gode råd inden vi går i gang med projektet ?

Kh
Rikke

[URL="http://www.babytid.dk/Forum/index.php?act=idx"][/URL]
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En sikker måde er at tage træet i mindre stykker. Først de større sidegrene og derefter selve stammen i stykker på ca en meter ad gangen. To stykker reb i hvert stykke træ og to personer på jorden, der trækker i den rigtige retning på det rigtige tidspunkt.
Man kan sikkert også fælde hele skidtet på en gang, men da vi ikke havde prøvet det før, gjorde vi det etapevis, og det fungerede fint.

Husk, at hvis I vil grave rødderne op bagefter, skal der være så meget stamme tilbage, at man kan bruge den som vægtstang. Det er et ret stort arbejde, vi kunne heldigvis plante nyt mellem de gamle rødder.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Marianne
Hej Rikke


Jeg vil være så fræk at skrive at hvis man ikke har nogen grundviden om
hvordan man fælder træer, altså retning m.m, så bør man lade være med
selv at forsøge sig.

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
Til Marianne - 1.000 TAK for dine råd.

Og til Yams - du må gerne være fræk og sige vi skal holde os fra det, men vi har grundviden om det - ellers ville vi ikke gøre det - jeg bad blot om nogle gode råd.
Hvis du læser i en anden tråd herinde omkring fældning af et kæmpe træ, så vil du se, at der er nogle modstridende forklaringer omkring hvad der er bedst - derfor spurgte jeg herinde - der er jo ingen grund til at gøre det mere svært end det er i forvejen.
Som jeg skrev har vi et træ, som hælder den forkerte vej, og de øvrige står rimelig tæt på huset - derfor ville jeg gerne høre fra nogen der har mere erfaring end vi selv har.

Og vi er her vel for at give gode råd videre, så alle ikke behøver at lave de samme fejl.

Kh
Rikke

[URL="http://www.babytid.dk/Forum/index.php?act=idx"][/URL]
hej
vi fældede 4 store poppeltræer i foråret (bla en der hældte den forkerte vej), det jeg gjorde var at lægge et stykke lægte ud fra træet hvor jeg ville have det til falde ned og så lave en markering i træet hvor jeg skulle skære ind med motorsaven ca 2/3 ind i et v snit den nederste skæres lige og den øverste skæres skrå og så skal den nok falde inden for +/- 10 cm smile angående den der hælder den forkerte vej gjorde vi det at vi bandt et stykke reb i træet så højt oppe vi kunne komme til og så var der et par stykker der hev rebet og det var der ingen ben i :lol: det kan godt være at de professionelle ikke gør det på den måde, men sådan gjorde jeg det :wink: . håber det kan hjælpe lidt da vi også var lidt uerfaren i det at fælde træer

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej Rikke,

Vi har lige som mobbydick fældet træer med et reb så højt i træet som muligt. 2-3 personer som kan trække til, og et V 2/3 ind der hvor træet skal falde, bagefter et lige snit ind bagfra, lidt over bunden af V'et men uden at skære igennem. Så var det bare at hive, og det faldt præcist som planlagt. Vores træer var iøvrigt ca. 15 meter høje birketræer.

Mvh Lars
Annonce
TUSIND tak for jeres indlæg - jeg skal nok vende tilbage og sige hvordan det gik når vi har fået dem fældet.

Kh
Rikke

[URL="http://www.babytid.dk/Forum/index.php?act=idx"][/URL]
Hej

Jeg har med stor fordel benyttet min 4x4 til at lægge grantræer ned. Vi lagde tov omkring stammen ca. 1/2 oppe og så bag på anhængertrækket på firhjulstrækkeren. Fordelen er det falder hvor du vil have det til, og roden vipper med op. Jeg gjorde det i november mdr. hvor jorden var fugtig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis