Slibning af cylinderplæneklipper ?

Hej i haveelskere,

Jeg har en cylinderplæneklipper af mærket Gudenå. Den trænger til en slibning efter en sæson ? Den blev købt fra ny sidste år, og var måske ikke slebet optimalt fra ny !

Kan jeg selv slibe (file) den skarp. Jeg er en knag med en fil, men er der noget med vinklen man skal passe på ? ALternativt kan den slibes hos en ekspert - Hvad koster det ? Er det bedre ?

Tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde ikke være nødvendigt at få en cylinderklipper slebet efter bare en sæson, medmindre du er kørt ind i mange sten.
Er det en håndskubbet eller motoriseret?
Hvis kniven og cylinderen er justeret korrekt, så de netop kører imod hinanden, er plæneklipperen mere eller mindre selvslibende.
Optimalt skal den kunne klippe et stykke papir over, som om det var med en saks.
Du kan slibe kniven selv, men slibning af cylinderen tror jeg kræver specialudstyr, og det er ret så dyrt hos en fagmand.

NielsB
Ja, det er en håndskubber jeg har, og den har kun været anvendt i et år. Det er en af topmodellerne fra Gudenå så det skulle være noget af det bedste.

Den har kørt gennem nogle grene, måske skal den justeres ? Den kan justeres i 4 forskellige klippehøjder. Dette har jeg gjort uden den store forskel. Det er som om at den trækker græsset op og efterlader hvert andet græsstrå uklippet :?:

Claus
Du skriver at du har justeret din plæneklipper men ud fra det du skriver har du justeret klippehøjden.Der er en stilleskrue på hver side af sylinderen og det er den du skal justere ned mod kniven dvs.at du skal sætte et stykke papir i klemme mellem sylinder og kniv og dreje indtil papiret sidder fast og så løsne en smule således at du lige kan trække papiret ud. smile
Du skriver at du har justeret din plæneklipper men ud fra det du skriver har du justeret klippehøjden.Der er en stilleskrue på hver side af sylinderen og det er den du skal justere ned mod kniven dvs.at du skal sætte et stykke papir i klemme mellem sylinder og kniv og dreje indtil papiret sidder fast og så løsne en smule således at du lige kan trække papiret ud. smile
Du skriver at du har justeret din plæneklipper men ud fra det du skriver har du justeret klippehøjden.Der er en stilleskrue på hver side af sylinderen og det er den du skal justere ned mod kniven dvs.at du skal sætte et stykke papir i klemme mellem sylinder og kniv og dreje indtil papiret sidder fast og så løsne en smule således at du lige kan trække papiret ud. smile
Ja, ja, ja, jeg skal nok bruge dit tips BetonJens bare du lader være med at sige det igen :wink: Tre gange må være nok !

Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis