lydisolering af hegn

Jeg har lavet et hegn(kun den ene side er færdig) ud mod en vej som jeg skal have lydisoleret, men jeg kan ikke lige finde ud af hvad der er bedst at putte i det, sand eller en eller anden form for isolering?? er der nogle der har nogen ide om hvad der er bedst ???
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke, hvad der er bedst, men jeg ved, at Rockwool benyttes i stor udstrækning i støjskærme ved motorveje.

Det kan nærlæses på www.rockwool.dk efter en søgning på støjskærm.

Mvh. Carsten
OK tak, ja jeg regnede måske også lidt med at Rockwool var bedst jeg blev bare lidt i tvivle fordi det ser ud som om mange private mennesker bruger sand men det kan være at det er for at spare lidt penge... men det kan godt være jeg bare skal købe mig noget stenuld selvom det sikkert kommer til at koste mig lidt cry
Sand, tjaaa. Det eneste jeg tænker på når du skriver sand, er at det må være besværligt (hårdt arbejde), for det skal vel fylde hegnet ud hele vejen op, for at have den ønskede effekt. Der skal altså rigtig mange skovlfulde til. Det er altså ikke for at tage pippet fra dig, men jeg tror jeg ville vælge stenulden.

Mvh. Carsten
Sand vil være langt det mest effektive materiale, hvis du skal lydisolere. Hver gang du fordobler densiteten (massefylden) af det lydisolerende materiale, øger man STL (sound transmission loss) med 5-6dB - sagt på en anden måde - hver gang du fordobler vægten af din lydisolerende væg falder lydintensiteten bag væggen med 5-6dB. Husk at væggen skal være "lufttæt", med det mener jeg, at hvis der er afstand mellem stolper - og dermed luft mellem dem - eller huller i væggen, nedsættes den lydisolerende effekt dramatisk!!
Rockwool er et fremragende materiale til lydabsorbtion (ovenfor snakkede vi om lydisolation, som er noget andet) , men her gælder reglen om densitet også. Hvis man bruger det løse rockwool, man typisk isolerer sit loft med, så skal du virkelig bruge meget (for at få en høj massefylde). I vores lydstudie bruger vi terrænbats fra Rockwool f.eks. har terrænbats (med en tykkelse på 10cm) en absorbtionskoefficient på 0.99 ved 125Hz dvs. at 99% af lyden absorberes (og omdannes til varmeenergi) og 1% reflekteres tilbage - akustik er et kompliceret område!!
Kort sagt skal du altså lave en væg, der er så tung som muligt, og fungerer som en hel enhed (altså uden lufthuller, afstand mellem stolper osv. - massiv fra den ene til den anden ende)
OK takker mange gange det var lige det jeg ville vide, så må det jo blive sand alligevel, så må jeg bare leve med at jeg nok for lidt ondt i ryggen af at skovle sand i laaaaaange baner, det klare jeg vel nok...
Annonce
Held og lykke med projektet biggrin
Der har altså indsneget sig forskellige misforståelser i denne debat. Nedenstående er for så vidt korrekt - men det gælder for en væg og IKKE en støjskærm/hegn.

Citat fra Brunhøj

Sand vil være langt det mest effektive materiale, hvis du skal lydisolere. Hver gang du fordobler densiteten (massefylden) af det lydisolerende materiale, øger man STL (sound transmission loss) med 5-6dB - sagt på en anden måde - hver gang du fordobler vægten af din lydisolerende væg falder lydintensiteten bag væggen med 5-6dB. Husk at væggen skal være "lufttæt", med det mener jeg, at hvis der er afstand mellem stolper - og dermed luft mellem dem - eller huller i væggen, nedsættes den lydisolerende effekt dramatisk!!
Rockwool er et fremragende materiale til lydabsorbtion (ovenfor snakkede vi om lydisolation, som er noget andet) , men her gælder reglen om densitet også. Hvis man bruger det løse rockwool, man typisk isolerer sit loft med, så skal du virkelig bruge meget (for at få en høj massefylde). I vores lydstudie bruger vi terrænbats fra Rockwool f.eks. har terrænbats (med en tykkelse på 10cm) en absorbtionskoefficient på 0.99 ved 125Hz dvs. at 99% af lyden absorberes (og omdannes til varmeenergi) og 1% reflekteres tilbage - akustik er et kompliceret område!!
Kort sagt skal du altså lave en væg, der er så tung som muligt, og fungerer som en hel enhed (altså uden lufthuller, afstand mellem stolper osv. - massiv fra den ene til den anden ende)


For en støjskærm gælder følgende:
-den skal være tæt (se fx på Banestyrelsens støjskærme langs banerne) - dvs ikke noget med brædder, hvor der er luft mellem de enkelte brædder
-den skal være tæt i hele længderetningen - dvs undgå "huller" ved indkørsel og døre i hegnet
-den skal være så høj som mulig (mindst 2 meter)
-den skal være så tæt på støjkilden eller den støjplagede som muligt (det er forøgelsen af lydens vej i forbindelse med opstilling af støjskærmen, der er afgørende for dæmpningen)
-massen af væggen er mindre afgørende, men skal dog minimum være ca 10 - 20 kg/m2 (så vidt jeg husker)
-beklædning med absorberende materiale vil have en lille, men positiv effekt
-udformningen af skærmen (fx rund foroven) har mindre effekt.
-virkningen er bedst for høje toner - de dybe toner er sværere at dæmpe.

Håber ovenstående gav lidt klarhed. Mvh Lyngbye
Ok tak jo mere info jo bedre (rart at se at der var nogle der viste noget om det her lidt specielle emne). Så vidt jeg kan se overholder jeg de fleste af de anbefalinger du stiller op, men det betyder vel stadigvæk at sand så vil være det bedst materiale til formålet, du mener bare at det ikke ville give meget mere effekt end senduld eller noget i den stil ??
Hej

hvis du overholder de "regler" jeg har nævnt, så vil hverken sand eller absorption (mineraluld) have nogen videre effekt.

mvh
Så kan det være der kom gang i debatten biggrin

Citat fra Lyngbye

Der har altså indsneget sig forskellige misforståelser i denne debat.


Hvilke forskellige misforståelser tænker du på?

Citat fra Lyngbye

-massen af væggen er mindre afgørende, men skal dog minimum være ca 10 - 20 kg/m2 (så vidt jeg husker)(Rettelse af Brunhøj: Jeg går ud fra du mener densitet dvs. 10-20 kg/m3)


Forkert!

10-20 kg/m3 så kan pma jo lige så godt hænge rispapir op :mrgreen:

Hvor har du de informationer fra ang. støjskærme?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis