Hvor lærer man at sy??

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom jeg bor i en storby kan jeg ikke finde nogle relevante steder. Slet ikke her om sommeren.
Alt hvad der bliver tilbudt er AOF kurser, hvor man skal igennem 3 vintre, hvor man skal sy grimme skjorter, bukser og kraver før man må sy noget man kan bruge til noget :?
Jeg kan da godt se at det er "det rigtigste" at lære håndværket fra bunden og at der kan være en udfordring at lave en perfekt dobbeltradet damejakke men....kan næsten ikke bruge så lang tid og mange penge (tit et par tusinde for en vinter) på det. Ved faktisk også at motivationen daler efter de første par aftener sådanne steder.
Kan finde meget lækkert tøj og mønstre i stofbutikker (også ting der for mig ser nemt ud :wink: ) men alle steder siger de at der ikke er nogen vej udenom man skal igennem 3 år med aftenskole...GAB!!!
Findes der ikke nogle praktiske sjuskedorter der kender en genvej??
Det er måske som med soldatertiden; "hvad man selv har været igennem skal andre ikke slippe let fra..."

Venlig hilsen:
Birgitte

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når der har været noget jeg gerne ville, har jeg aldrig haft tålmodighed med lang undervisning, gruppeopgaver osv.., så jeg har normalt brugt at læse mig til det og så lave det om hvergang det var forkert, og uden at være tilfreds med mig selv! blev det jeg gerne ville kunne ikke helt tosset. Nogle ting stod jeg af overfor, for det krævede dog for meget, og her kommer så de 3 år og undervisning ind.

Men hvorfor ikke prøve sig frem - og når man har interessen, er det jo også sjovt at læse om det, uden at man keder sig?

Mvh. JørgenE
Genvej, bumbum...

Jeg har vist ikke lært mere end håndarbejde i skolen.

Jeg holder bladet "alt om håndarbejde, Ingelise". Deri er der en del forklaring på finesserne kaldet "Syskole" samt ganske udførlige klippe- og syvejledninger. Om det dækker dit behov, ved jeg selvfølgelig ikke. Men når de rammer en model, jeg bliver fanget af, så klør jeg på og sætter mig ind i beskrivelsen - og ender ofte med ros fra omgivelserne. Så værre er det nu ikke end at komme igang med en portion stædig og tålmodig nysgerrighed.

Men der er selvfølgelig også syprojekterne, som ender med at ligge længe, fordi de driller (de bliver færre og færre). Og det gør de måske, fordi jeg ikke har de 3 års aftenskole. Den dag jeg for alvor bliver bidt af syning, da vil jeg tage aftenskolen - ikke før.

Det var så ordene fra en sjuskedorte :lol:
Hvorfor så bum - bum - det plejer jo at være negativt, eller???

Vi ligner da vist ellers lidt hinanden Zephrina - eller tæt derpå!

Mvh. JørgenE
Ups, det var nu ikke meningen. Bumbum er hvor jeg færdes et lille pausesignal, noget i retning af, "jeg skal lige finde en måde at formulere noget lidt uhåndgribeligt på". Men Jørgen, så tror jeg, jeg vil droppe det fremover.

Og jo, vi ligner vist lidt hinanden.

Hav en god dag allesammen!
Hej Birgitte

Jeg synes du skulle springe ud i det, og prøve dig frem.

Start med noget relativt nemt, det kan de vejlede dig i, der hvor du køber mønsteret, og køb noget billigt stof til at bruge som prøve klud.
Det går nok ikke særligt godt de første par gange, men hvis du kan holde på tålmodigheden, så kan det kun gå fremad.

På de fleste biblioteker har de en del bøger og blade om håndarbejde. Jeg har haft glæde af (jeg tror det var) Politikens Syleksikon (eller noget i den retning).
Der kan du få hjælp til nogle af teknikkerne.
Men frem for alt, ta dig god tid og vær grundig, når du er nybegynder. Det kan virkelig godt betale sig (det ved jeg af bitter erfaring.)

Held og lykke med det

Pips

Marshmellows til folket
.......og en extra til mig :-)
Annonce
hejsa ville bare lige sige at hvis du ikke kan hitte ud af det så bliver jeg skrædder svendinde d 16/3 07 og lærer gerne fra mig skriv til mig på [email protected]
Citat fra kroko

hejsa ville bare lige sige at hvis du ikke kan hitte ud af det så bliver jeg skrædder svendinde d 16/3 07 og lærer gerne fra mig skriv til mig på [email protected]


Hej Kroko.
Hvad er en skrædder svendinde ?
Det udtryk har jeg dog aldrig hørt før.
Se under forudsætning af at du er igang med den obligatoriske Håndværker uddandelse inden for skrædderi / bundt mager / modist. Vil du, når du står med dit svendebrev kunne kalde dig Beklædnings Håndværker. Også fordi i idag skal kunne opsy både Dame og Herre beklædning.
Da jeg for mange år siden tog udandelsen var det som Dameskrædder. 3 år og 8 måneder tog det den gang.

V.h. Håndværkeren smile
Citat fra Håndværkeren

Hør lige engang Zep. !

Har du glemt at du også bruger www.rokken.dk

K.h. Håndværkeren *SS*

Ja tiden den løber - jeg var ikke bruger på rokken dengang... Men ja man kan lære meget dér om håndarbejde af mange slags!!

(Og for at jeg ikke skal komme til at glemme det, har jeg nu ændret min sig. med en del af en lille leg med ord, som Bettevibsen fandt på i anledning af, at jeg nu er stoppet som (samfunds-)debatredaktør biggrin )
Citat fra birgittechristensen

Jeg kunne godt tænke mig at lære at sy men selvom jeg bor i en storby kan jeg ikke finde nogle relevante steder. Slet ikke her om sommeren.
Alt hvad der bliver tilbudt er AOF kurser, hvor man skal igennem 3 vintre, hvor man skal sy grimme skjorter, bukser og kraver før man må sy noget man kan bruge til noget :?
Jeg kan da godt se at det er "det rigtigste" at lære håndværket fra bunden og at der kan være en udfordring at lave en perfekt dobbeltradet damejakke men....kan næsten ikke bruge så lang tid og mange penge (tit et par tusinde for en vinter) på det. Ved faktisk også at motivationen daler efter de første par aftener sådanne steder.
Kan finde meget lækkert tøj og mønstre i stofbutikker (også ting der for mig ser nemt ud :wink: ) men alle steder siger de at der ikke er nogen vej udenom man skal igennem 3 år med aftenskole...GAB!!!
Findes der ikke nogle praktiske sjuskedorter der kender en genvej??
Det er måske som med soldatertiden; "hvad man selv har været igennem skal andre ikke slippe let fra..."


Hej Birgitte.
Der er ikke noget der hedder nemme genveje, hvis du vil lære at sy så det ikke bare ligner noget der er fremstillet på en telt fabrik, ikke for at forklejne de syesker der sidder og syer telte, for det er et flot stykke arbejde de laver.
Men grunden til at du skal sidde og sy "grimme" kjoler og nok også en del prøver, er at før du kan få et pænt resultat. Skal du først lige lære det der hedder finesse syning, og det er altså ikke bare lige noget man kan læse sig til, det er for nogen hårdt arbejde, og for dem der har hænderne skruet rigtigt på, noget der bare falder let.
Jeg har selv undervist på aftenskole, og kender udmærket til den utilfredshed med hvorfor skal "vi" sy sådan noget ? Der er mange damer og unge piger der kommer med en forventning om at de i løbet af en aften eller to kan slæbe det helt store skrud med hjem, der fór er der som regel også et stort frafald efter de tre første lektioner.

Men du kan da som JørgenE skriver, prøve dig frem. Men start med noget nemt, lykkedes det ikke første gang så kan det være det lykkes femte gang.
Gå i genbrugen og køb gamle lagener dynebetræk o.l. og øv dig så på det, så ærger du dig ikke så voldsomt hvis det driller.

V.h Håndværkeren smile

______________________
Uddandet. Dame skrædder.
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis