Afhøvling gulve

Min søn skal igang med at afhøvle/slibe gulvet i en ældre lejlighed. Det er 2 stuer en suite på ca. 40 m2.
Har nogen en anelse om, hvad det koster at få en prof. til at gøre det, da jeg har forstået af tidligere svar, at man selv bør afholde sig fra at gøre det i forhold til prisen for en prof.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det koster typisk kr. 100,- pr. kvadratmeter. Jeg har fået det gjort i flere forskellige lejligheder og hver gang med flot resultat. Som du selv skriver, er det sjældent en god idé at gøre det selv, for det kommer let til at blive næsten lige så dyrt fordi de sandpapirsskiver som skal bruges, er møgdyre. Desuden er det et STORT arbejde.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har prøvet at afslibe gulv selv. Det er ikke så svært, hvis man er lidt ferm med større maskiner. Lidt tålmodighed og påpasselighed, så kan man lave det ligeså godt som en fagmand. Men selvfølgelig tager det længere tid og koster mere bekymring. Udgiften til sandpapir svinger kraftigt alt efter hvordan gulvet ser ud...

Hvis det er et godt gammeldags plankegulv af fyr, så kan man sagtens selv, men hvis vi taler sildebensparket, så vil jeg nok tilråde en professionel.

Jeg sleb min entre på 7 kvm. for:
Leje af maskiner: 190 kr. (kantsl. + gulvsl.)
Sandpapir: 4 x 20 kr. + 2 x 60 kr.
Sandpapiret til gulvsliberen (60 kr.) blev næsten ikke slidt, så det kan nemt gå til 20-30 kvm pr. stk. (man er nødt til mindst at bruge 2 kornstørrelser)

Jeg har ikke god erfaring med slibeolie på ferniseret fyr - start bare med et grovkornet papir.

Og til sidst: spar ikke på lakken. Det er trods alt det vigtigeste - hvis det da skal lakeres.
Hej Jørgen,

Jeg fik Gentofte Gulvservice til at afslibe mit gulv i stuen, samt give det ludvox. Det kostede 2100 for 41kvm i 2000.

mvh,
Jesper

Besse
Check lige hvor meget planke der er tilbage inden i starter. Bliver de for tynde, begynder gulvet at flække.
Vær også opmærksom på de store sprækker der er mellem gamle planker. Dem kan man godt blive træt af at se på.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Bliver sprækkerne mellem brædderne for store kan man fræse dem op med en overfræser der styres af et lige brædt der er stigtet til gulvet under fræsningen. De rensede lige store riller kan man så fulde op med fuge masse, eller lime en liste i og få et skibs gulv efter egen fantasi og sammen sætningt af træsorter og eller fuge masse.

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Fræsning:
Det kan nok blive rigtigt flot, men projektet bliver nu også ret omfattende.
Det der med at lime en liste i tror jeg er en dårlig ide. Gulvet kan derefter ikke længere arbejde. Med sådan en overfræser som jeg har, kan man ikke fræse helt ind til en væg, men stopper ca 8 cm ude. Resten er stemmejernsarbejde.
For at vende tilbage til webadministratorsønnen's gulv ville jeg bare gøre opmærksom på, at ikke alle gulve bliver flotte efter afhøvling.
Forøvrigt er der en gulvafhøvler i København der hedde Køster (eller noget i den retning) der laver et godt stykke arbejde til en lav pris.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Det koster ca 50 kr. pr kvm, inkl. materialer.

Lad være med at gøre det selv..og en anden gang JørgenE, så brug søgefunktionen smile

Mvh
Thomas
Jeg skal have afhøvlet mine gulve - det drejer sig om ca. 40 kvm. Er der nogen der kender et godt og billigt firma i Københavnsområdet. Ved nogen hvad det vil koste?
Mit oprindelige spørgsmål var lidt dårligt formuleret kan jeg godt se, for det er jo ikke lige meget hvad der sker bagefter slibningen - men snakker vi om en god lak 3 gange og til kr. 100 pr m2 er det så ok?
Og det er i Københavnsområdet.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Det lyder da rimeligt. Jeg har tidligere fået et tilbuf på 10.000 for ca. 70 m2.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis