Indfræsning af el kabler

Hej,

Jeg er ved at etablere nyt køkken, og skal derfor have trukket nye kabler forskellige steder. Jeg har derfor flere spørsmål som jeg håber at kunne få besvaret.
1. Har tænkt mig at bruge en vinkelsliber til at skære en rille i væggen til kablet. Skære skiverne er jo ikke særlig brede, så der skal skæres flere gange, og dybden er vist også sværere at styre. Er dette det rette værktøj at bruge? Kan man evt. bruge en overfræser med et specielt fræse hoved (hvis sådan noget findes)?
2. Hvor dybt skal kablet ligge i væggen?
3. Hvor er det bedst at placere kablerne? Lige under loftet, lige over gulvet eller midt på væggen?
4. Hvordan kan man undgå, at man senere borer/sømmer i kablet?

På forhånd tak.
kml
(Ps. Tilslutningen foretages af el installatør!)

kml
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har fræset alle mine flexrør ind med en 125 mm vinkelsliber. Skær rillerne med 2,5 - 3 cm mellemrum og bank mellemrummet ud med en elektrikermejsel.
125 mm klingen givet lige præcis dybde nok til FLEX-røret.
Har så vidt muligt placeret dem, hvor man "aldrig" vil hænge noget op, men samtidig sørget for at gøre afstandene så korte som muligt.

Men det bringer mig til det vigtigste - brug IKKE kabel, men rør/flexrør. Så kan du nemlig skifte ledningen, hvis du skulle sætte et søm/en skrue i den. Vælger du flexrør, så husk bløde buer samt at strække det godt ud. Samtidig giver det dig mulighed for f.x. at lave korrespondance med andre afbrydere, hvis det skulle være nødvendigt.

Den elektriker, der laver din installation, har garanteret en rillefræser, du kan låne. Den er hurtigere og langt mindre støvende.

Mvh.

Jan R.
Hej

1. Uanset om dine vægge er af gasbeton eller tegl kan du nøjes med at skære de to riller, der er ”yderst”. Når du har gjort det, er det ret let med en mejsel at knække det smalle stykke gasbeton/tegl ud, så du får en pæn rille. Du kan få en decideret rillefræser, men vinkelsliberen er nu god nok - den sviner bare ufatteligt, så husk at dække af.

2. Læg det lidt dybere end blanketten på dåsen indikerer. Men lad nu være med at mure kablet direkte ind, læg et rør i stedet, enten med løse ledninger eller kabel itrukket. Og læg et stift rør som du bukker med en bukkefjeder, ikke et flexrør. Røret skal så bukkes lidt hvor det går ind i dåsen, hvis du fræser røret lidt dybere ind end blanketten angiver. Røret fastholdes i rillen med et par søm, inden du murer til. Et søm igennem bunden af dåsen er også en ide. Sømmet skal ikke slås helt i, men sidde så det kan trækkes ud efter mørtelen er hærdet. Du bør bruge en rimelig hård mørtel omkring selve dåserne, så de sidder godt fast. Lav hullerne til dåserne så tilpas dybe, at du kan få en god klat mørtel ind bagved, så de har noget at hæfte i. Fyld efterfølgende godt op omkring dåsen.

3. Rørene skal ligge med så lange lige stræk som muligt, dvs. at det ikke skal zig-zagge for meget. Se på din væg, forestil dig hvor det er mest sandsynligt at du vil montere diverse lister, hænge billeder op og så videre. På de steder skal du undgå at lægge rør :-).

4. Hvis du følger mit råd under punkt 2 er det lidt ”lige meget” om du kommer til at slå et søm i det forkerte sted. Du trækker bare et nyt kabel eller nye ledninger. Hvis du så også tager hensyn som beskrevet under punkt 3, er du ret godt dækket ind.

Når du skal mure dåser ind, og når det i øvrigt er gjort, så sørg for at væggen omkring dåsen ikke ”buler ud” fordi dåsen har siddet for langt ude. Skær evt. et par millimeter af dåsen kanter hvis den stikker lidt for langt ud i forhold til en plan væg. Der er ikke noget der er grimmere end en afbryder eller stikkontakt der sidder på en kæmpe stak mørtel, fordi man ikke lige "har haft tid" til finishen.

God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
FlemmingB

Damn, Jan R.!!!!!!!!! Du var hurtigere smile

Med venlig hilsen
FlemmingB

Men knap så udførlig......

Mvh.

Jan R.
Mange tak den meget udførlige beskrivelse.

Lige nogle tillægs spørgsmål. Hivs der skal trækkes flere end et kable, må de så trækkes i samme udfræset spor som gøres lidt bredere, eller skal de ligge i hvert sit spor?

Hvis jeg bruger 16mm rør i stedet, er der grænse for hvormange ledninger man må trække i røret, forudsat der er plads indvendigt i røret?

På forhånd tak,
kml

kml
Annonce
Hej igen

Jeg er ikke sikker på kabler, men flere rør må du gerne lægge i samme rille - sandsynligvis er det samme gældende for kabler.

I 16 mm rør må du trække alle de ledninger i der kan være, såfremt du ikke mekanisk beskadiger dem. Du må heller ikke umiddelbart trække kabler/ledninger fra to forskellige grupper i samme rør.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Vedrørende installationer i væg.
Der skal lige gøres opmærksom på at det ikke er tilladt selv at indfræse kabler eller rør til elektriske installationer.
Det er arbejde som er underlagt installatørloven, og det skal derfor være en autoriseret installatør som lægger kabler og rør i udfræsningerne.
Det samme gælder for dåser til diverse kontakter.
Det I selv må lave, er at fræse rillerne/lave hullerne til dåserne 8) og ikke noget andet.
Du har fuldstændig ret. Men min elektriker var mere end glad for at slippe for arbejdet og havde ingen problemer med at lade mig montere rørene.
Og det er lidt svært at snyde, når han selv trækker ledningerne.

Mvh.

Jan R.
Hej KML.
Måske du allerede har fræst installationen ind. Hvis du vælger flexrør skal du være opmærksom på at der findes almindeligvis to produkter på markedet. Et dyrt og et billigt. Det dyre er lidt gulligt i farven og mere stift i det. Det billige er mere grå ( fået i jem og fix) Det billige har meget let ved at knække samt krølle sig sammen når man trækker kabel eller ledninger og der er sur røv når du har muret eller sat loftet op. køb ikke det billige det kan ikke batale sig. Jeg er tidligere elektriker og har lige repareret et billigt flexrør.
Der findes en meget nemmere måde. Jeg var fornylig i samme situation, og fandt på nettet en rillefræser - se på www.diatech.dk/rillefræser.htm der kan monteres på en almindelig vinkelsliber og som sammen med en fugefræsesål suger det hele op. Den er 25 mm bred.

MVH
ingolf
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis