Indfræsning af el kabler

Hej,

Jeg er ved at etablere nyt køkken, og skal derfor have trukket nye kabler forskellige steder. Jeg har derfor flere spørsmål som jeg håber at kunne få besvaret.
1. Har tænkt mig at bruge en vinkelsliber til at skære en rille i væggen til kablet. Skære skiverne er jo ikke særlig brede, så der skal skæres flere gange, og dybden er vist også sværere at styre. Er dette det rette værktøj at bruge? Kan man evt. bruge en overfræser med et specielt fræse hoved (hvis sådan noget findes)?
2. Hvor dybt skal kablet ligge i væggen?
3. Hvor er det bedst at placere kablerne? Lige under loftet, lige over gulvet eller midt på væggen?
4. Hvordan kan man undgå, at man senere borer/sømmer i kablet?

På forhånd tak.
kml
(Ps. Tilslutningen foretages af el installatør!)

kml
Hej, Jeg er ved at etablere nyt køkken, og skal... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
#Gørdetselvmanden: Er det noget du selv fik prøvet af? Hvis ja, virkede det? Det ser jo super smart ud, dog ligner det ikke at dåsen bliver sænket helt langt nok ned i hullet på deres demostrationsvideo. http://www.diatech.dk/download.htm
Et enkelt indspark ang. hvordan man fræser ind i væggen.

En installatør belærte mig en gang om at god skik er at man altid fræser vandrette og lodrette linier i væggen ... Så kan man altid "regne ud" hvor man ikke må bore i væggen i forhold til f.eks. en afbryder eller et stik.

Bare et smart trick ...

PS. jeg gjorde det også selv - noooo problem ....

Mvh.
Mugge
Det er skam ikke et TRICK..Det er lovgivning...

Iflg. SB(Stærkstrømsbekendtgørelsen) SKAL riller samt kabler føres vandret eller lodret..!!


Citat fra Mogens Larsen

Et enkelt indspark ang. hvordan man fræser ind i væggen.

En installatør belærte mig en gang om at god skik er at man altid fræser vandrette og lodrette linier i væggen ... Så kan man altid "regne ud" hvor man ikke må bore i væggen i forhold til f.eks. en afbryder eller et stik.

Bare et smart trick ...

PS. jeg gjorde det også selv - noooo problem ....
Annonce
Citat fra StenKrog

Iflg. SB(Stærkstrømsbekendtgørelsen) SKAL riller samt kabler føres vandret eller lodret..!!


Eller parallelt med skråvægge/lofter.

 

Der kan man bare se, så er der altså nogen som har gjort sig nogle gode overvejelser inden os :-)

Det er muligt at jeg ikke helt kan huske om han sagde "lovkrav" eller "God skik" - Men resultatet blev jo det samme :-)

Mvh.
Mugge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis