Hvor højt er et træ?

Ja overskriften siger egentlig meget præcist hvad det er jeg gerne vil vide, men for at få et fornuftigt svar kommer lige en uddybning:

Jeg skal fælde et træ, og vil sætte stor pris på at det ikke undervejs nedlægger alt og alle. Derfor vil jeg gerne vide hvor højt det er inden jeg starter motorsaven, og gerne uden at klatre op i toppen og smide et målebånd ned :wink: .

Jeg kan huske, at det er et eller andet med en pind og kigge henover den op på toppen, men hvordan er det nu lige det helt præcist hænger sammen?

MVH
Kim

MVH
Kim
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, det er "noget med en pind"!

se vedlagte skitse (beklager det ubehjælpsomme design, men jeg havde ikke lige andre midler til rådighed)

i Astanden D (f.eks 9 meter) fra træet placerer du en pind (får én til at holde den). Afstanden C (f. eks 1 meter) fra pinden placerer du måleinstrumentet (øjet). For at du ikke skal kravle rundt på jorden har jeg indført afstanden over jorden B (f.eks 1 meter).

Nu sigter du efter træets top og får hjælperen til at sætte et mærke der hvor sigtelinjen passerer pinden afstanden fra jorden til mærket kaldes A.

Højden er ((A-B)/C*(C+D)) + B

Det lyder måske indviklet, men er det ikke. hvis du har brugt de foreslåede mål kan det forenkles til ((B-1)*10)+1. Dvs, hvis dit mærke sættes ved 1,85 meter er træet 9,5 meter højt.

Mvh
TS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis