Olieskift på Seat Ibiza

Hej

Er der nogen som ved hvodan man selv skifter olie på en Ibiza-1998.
Har hørt noget med at man kan få det suget op!! Hvis det e rsådan hvor får man det gjort?

Mvh
Henrik:-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeps,

Let på oliepåfyldningsstudsen i motoren.
Tøm gammel olie af ved at fjerne bundproppen (sidder i bundkarret under bilen). Du kan f.x. skære hul i siden på en 10 liters dunk og lade det løbe ned i den. Derfra er det let at hælde det på en dunk, som du kan aflevere på genbrugspladsen.

Skru dit oliefilter af. Du skal måske have fat i en oliefiltertang (koster 30-50 kroner for de billige, og de er udmærkede). Afhængig af model kan det være en god idé at planlægge filterets vej ud af motorrummet. Det er jo fuldt med olie.
På med det nye filter - husk at smøre pakningen med lidt olie. Filteret skal KUN HÅNDSPÆNDES - altså skrues godt til med hånden.

Bundproppen i.

Fyld motorolie på (jvf. manual ved olieskift med filterskift). Start motor (for at fylde filter). Check oliestanden med målepind (og igen efter første køretur, når motoren er kold).

- og du er kørende.

Gode hjælpemidler er et par opkørselsramper og en stak aviser - og lidt tvist til hænderne. OG brug så de penge, du sparer ved at gøre det selv, på en ordentlig olie (Bilka har f.x. rigtig gode olier på tilbud til 2-300 kroner denne uge).

Mvh.

Jan R.
husk evt også en ny pakning til bundproppen. Har jeg selv måttet sande. Så står dyret og drypper god ny olie efter du har skiftet det. Og skal du have bundproppen af igen for at sætte ny pakning i ryger der også en masse olie.
Jeg har droppet bøvlet med selv at skifte. Min mekaniker gør det på 10 minutter og det koster 250-300 kr. Kan næsten ikke gøre det billigere selv alligevel

Mvh Jancar
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis