" SKORSTENSFEJERTRIN "

Hej alle!

Har lige haft besøg af skorstensfejeren, og er blevet pålagt, at montere trin på taget, til ham.

Det er også i orden, men findes der en standardløsning her?

Huset er 1-plan med taghældning på 15gdr. Bølgeeternit B6

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min skorstensfejer sang samme sang sidst han var her.

Han foreslog at jeg bare monterede nogle vinkeljern på tværs af tagpladerne der hvor disse er skruet fast i forvejen, men jeg har dog ikke gjort noget ved sagen endnu.

Undskyld til skorstensfejeren hvis han læser dette.

Lars

-------------------------
Ja der er masser af forskellige standard trin.
Det er bla. et firma i Lindved, ved Vejle, der laver disse. Men navnet husker jeg desværre ikke.
I øvrigt mener jeg at det er et ganske rimeligt krav fra skorstensfejeren...
Men også som hus ejer vil vi gerne bestemme hvor han går op og ned til skorstenen. Uden tril vil det ofte blive i skotrenden, med fare for at beskadige denne og de sten der ligger i kanterne... Så er der jo risiko for utæt tag....

Min skorstensfejer havde ikke noget krav, men han blev glad da der var monteret trin..

MVH Njord
Hvad er reglerne på området??

"Normalt" gælder krav om postbudsvenlighed, handicapvenlighed, elsikkerhed o.s.v. for nyopførte huse, mens gamle huse slipper.

Det er jo lidt af en opgave, hvis man skal til at eftermontere trin, mens det selvfølgelig vil være helt rimeligt at kræve dem monteret, når taget en dag skal skiftes alligevel.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ja, men det nu ikke så svært/besværligt, hvis man bare gør som Lars fra Foulums skorstensfejer havde sagt til ham, faktisk kan det næsten ikke blive nemmere.

Desuden, har man så ikke pligt til at "bane" vejen for skorstensfejeren, lidt ligesom du skal rydde fortovet for sne om vinteren.

Mvh. Carsten
Citat fra Carsten Weye

Ja, men det nu ikke så svært/besværligt, hvis man bare gør som Lars fra Foulums skorstensfejer havde sagt til ham, faktisk kan det næsten ikke blive nemmere.


Hvis jeg har forstået det rigtigt er der tale om at montere noget på eksisterende skruer, hvilket vel forudsætter, at taget er lavet af plader - altså duer det ikke på tegl!

Citat fra Carsten Weye


Desuden, har man så ikke pligt til at "bane" vejen for skorstensfejeren, lidt ligesom du skal rydde fortovet for sne om vinteren.


Det er jo det, jeg spørger om smile Principielt er der jo banet vej - han skal bare bestige tagets 50-55 graders hældning, som han altid har gjort. Der var garanteret ikke krav om trin i 1937 (så havde de vel været der), og mit spørgsmål går egentlig på, om jeg har pligt til at eftermontere dem, hvilket så vidt jeg kan vurdere er en pænt stor opgave med et understrøget tegltag.

Hvis han kan kræve det håber jeg, han bliver ved med at se gennem fingre med det

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Reglerne på området er at det er den stedlige skorstensfejer der selv stiller kravene!!!

Og til tegltage o.lign findes specielle trin der hægtes fast på lægterne.

MVH Njord
Det er korrekt, at der er tale om plader, der er skruet på.
Opgaven ville være langt mere besværlig at løse på dit understrøgne tegltag.
Hvis din skorstensfejer ikke har brokket sig, må det jo betyde. at han kan løse opgaven sådan som huset er, og så ville jeg holde min kæft om trin på taget :lol: Der er jo ingen grund til at gøre noget, han ikke har bedt om.

Regler :?: :?: :?: Det med at "bane" vejen var bare noget jeg synes jeg havde hørt engang.

Mvh. Carsten
Er huset gammelt og højt, er der også mulighed for at etablere en renselem på loftet. Evt i forbindelse med en skorstensrenovering med isokern. Så skal skorstensfejeren ikke ud på taget, men kan klare det fra loftet.

klassikeren
Har en renselem på loftet på min nedlagte skorsten (fjernet til under kip). Skorstensfejeren forlangte, at der ved en retablering skulle etableres trin (55 graders hældning), fordi han skulle kunne inspicere den udefra. Tilbød ham en kikkert......hvilket ikke var acceptabelt :wink:

Men rensning kunne fint foregå fra lemmen.

Mvh.

Jan R.
Som afslutning på tråden ( :oops: langt om længe. Havde glemt tråden. :oops: ) Har monterer rustfaste vinkelprofiler på eksisterende bolte, dog med en fiberskive mellem tag og metal.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis