Udtynding grøn drue?

Så er der taget hul på 3. sæson med min Himrod i drivhuset. Og i år er den for allerførste gang fyldt med småbitte klaser biggrin

Jeg mener at have hørt, at man skal tynde ud og beskære for at få en rimelig størrelse på druerne? I så fald, hvordan?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder dejligt.
Hvis du har rigtig mange klaser, kan du, når de er vokset lidt til, fjerne dem, der har mange "kyllinger" dvs store og bittesmå druer samtidig. Du skal også være opmærksom på hvor mange blade der kommer. Dels fordi energien gerne skulle gå til druerne, dels fordi der skal sol til når druerne skal modne færdig. Så du kan roligt tynde lidt ud i bladene.
Det er vigtigere at beskære selve vinstokken end at fjerne drueklaser. Det er for sent at gøre noget ved stokken nu, men brug evt. vinteren til at læse lidt om vin så du er parat til den rigtige beskæring omkring marts måned.

Venlig hilsen

Venlig hilsen

Marianne
Hej Marianne.

Tak for din vejledning.

Jeg skar, på anbefaling, vinstokken tilbage omkring juletid til kun at have 2-3 knopper på hver gren.

Jeg har andetsteds fået nogle tommelfingerregler, som vedkommende plejer at rette sig efter. Jeg synes ikke de lyder helt tossede og har tænkt mig at prøve dem, så jeg vil give dem videre her:

Ca. 15cm mellem hvert klasebærende sideskud.

Kun een klase pr. sideskud (den først afsatte). Herefter fjernes alle
nye klaser.
Når skuddet har afsat 7 blade efter klasen, knibes skuddet.

Herefter fjernes alle nye skud i bladhjørner.

Når druerne er 'ærtestore', kan man trimme de enkelte klaser. Det vil
sige fjerne ca. halvdelen af druerne (de mindste) på hver klase.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis