Gulvvarme i køkken eller ej - det er jo dyrt

Hej med Jer,

Jeg har før fået gode råd i dette forum. Lige nu er jeg ved at (få) lavet en tilbygning som bl.a. indeholder et køkken/alrum. Jeg er blevet utroligt meget i tvivl om der skal gulvvarme i køkkenet. Som jeg kan se det er der to religioner - enten synes man det er fantastisk eller også at det er for svært at styre og ens fødder svulmer op smile .

Mit problem er, at jeg (konen vil ikke have fliser!) vil have kork i køkkenet (Wicanders Cork-o-floor - et parket/kork gulv). Dette betyder at gulvvarme lægningen bliver fordyret noget. Jeg har fået et tilbud på 25.000,- ex moms incl. materialer (28kvm). Kan det virkelig passe at det er så dyrt??? Det lyder tillokkende med varme fødder når man går rundt om morgenen men, det er da mange penge for det. Kan man evt. lægge en el måtte under de 5 kvm. køkken-arbejdsgulv - eller er det tåbeligt og måske ovenikøbet umuligt når temperaturen ikke må overstige 27grader for sådan et gulv.

Inden I kommer med gode ideer vil jeg lige sige mange tak for hjælpen. Grunden til at jeg ikke bare ligger det ned er, at der hele tiden støder ekstra udgifter til, og vi er over 1mill for de 65kvm inden vi er færdige..

mvh,
Jesper - Birkerød

Besse
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så dyrt skrive du... Men hvad indgår i prisen ???

Du skriver på den ene side at der er 5 kvm gulv i køkkenet men andet sted at der er 28 kvm ?? Der er forskel på om du har 5 kvm eller 28 kvm.

Men som jeg ser tingene hat du lave et at de klassiske fejl.. Du har startet på en ombygning/tilbygning uden egentligt at have gjort dig klart hvad du vil have !! Her er det pludseligt et andet varme system...

Klart nok at det vil blive uforholdsvis meget dyrere end hvis det havde været aftalt fra starten.

Som jeg ser dine billeder er der jo nu støbt gulv, altså skal de hugges delvist op igen og der skal lægges varmeslanger og der skal støbes et nyt gulv endnu engang... Skal du have håndværkere til dette vil du jo skulle betale dem for alle de timer der går med at hugge op, køre brokler væk ( ud af huset ) lægge varmeslanger ( hvilket erlangt lettere på et plant rent område.. hvor der er udlagt rionet og slangerne skall trækkes og bindes.. )

Så jeg tror ikke de 25000,- alt incl er så vild en pris som du mener. Men det havde sikker ikke kostet mere end ganske få tusinde ekstra hvis du havde valgt gulvvarmen fra starten..

Jeg har selv gulvvarme i hele huset, bortset fra børneværelserne og er ganske glad for systemet. Jeg har selv trægulv i køkken alrum osv og det giver ingen problemer.

Mit hus er ret nyt og det kostede her det samme om vi ville have gulævvarme eller radiator, eller en kombination som vi valgte.

Fordelen med gulvvarme i et køkken er for mig at se også at du ikke skal have en væg fri til dine radiator... Vi har bordplader på 4 sider.... og et enkelt høj skab. Men køkkenet er så åbent ind mod vore s alrum.

MVH Njord
Angaaende el gulvvarme.
Jeg er selv elektrikker, og jeg ville personligt aldrig selv vaelge el gulvvarme, det er for dyrt i drift.
En anden ting er at du ikke kan varme rummet op med el gulvvarme maatte, det er kun til komfort varme.
Hvis du skal have noget gulvvarme hvor du kan bruge det til rumopvarming skal du alligevel hugge gulvet op for at faa lagt varmekabel ned, men saa kan du lige saa godt ligge vandbaaren.
Med hensyn til max temperaturen paa elvarme gulv, der er lavet en termostat der bruges til traagulv/gulv der ikke maa blive saa varmt.
Jeg synes det lyder dyrt. Jeg har hus på 90 kvm jeg skal betale 15000,- kr for gulvvarme hertil, incl. wirsbo kompakt shunt og 4 kanals cosy radio styring, og 3 trådløse termostater. Dette er vejledende installatør pris - 20 % incl moms. Jeg vil tro udsalgsprisen ligger omkring 24 - 25000,- kr. dette er selvfølelig gør det selv pris. jeg skal betale 12000,- for at få støbt nyt gulv af en murer.

Med de moderne gulvvarme anlæg, er det ikke et problem med svulmene fødder da overflade temperaturen aldrig kommer så højt op. Endvidere får man en bedre fordeling af varmen i rummet, fordi den kommer fra hele gulvfladen og ikke kun ved væggene hvor radiatorene vil sidde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis