Vinduer sømmet fast !

Jeg har netop pillet et dårligt termovindue ud for til min store rædsel at opdage at vinduet var sømmet fast. Men i 1980, da huset blev bygget, har man altså valgt denne engangsløsning.
Men nu kan jeg ikke sømme den nye karm fast på samme måde, for beslagene sidder jo inde i muren for pokker. Og jeg kan heller ikke komme til at bore i noget murværk. Jeg ser kun een mulighed, nemlig at sømme lysningen på karmen og derefter sømme lysningen fast i hullet.
Kan det gå an ?
Andre forslag ?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du må kunne finde et andet sted end det gamle sømhul at SKRUE karmen fast til murværket.

Hvad er det for et beslag der sidder i muren?

Det er kun 10% af vinduet der holdes af søm/skruer, resten er fugemassen rundt om.
Hvis du har prøvet at skrue skruerne ud af et vindue, vil du se at vinduet stadig sidder lige så godt fast uden. (hvis altså der er fugemasse rundt om)

Men som sagt, MÅ der være noget at skrue i.

Mvh
ThomasB
Min "vinduespusher" fortalte at mange vinduer blev presset ind under orkanen, af disse blev ikke alle dækket af forsikringen fordi de var sat forkert i.
Nogen tyger til PU skum og kun PU skum til montering. Det er altså ikke nok, de skal fæstnes. Storke vinduer har en hel næsten helt hysterisk monteringsvejledning omkring montering med deres vinduer. Så de skal altså fæstnes. Hvis din indermur og din ydermur er af sten, kan du så ikke trække nogen sten ud og sætte nogen på tværs ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Vedrørende fastgørelse af vinduer er løsningen i dagens Danmark nok 7,2 mm betonskruer uden hoved.
Der forbores med Uni-plus 6,0 eller 6,5 mm bor (uden slagboremaskine) direkte gennem træværk og ud i mursten (der må gerne bores på skrå så der etableres en stabil fastgørelse i mursten)
Hvis montagen ikke kan ske skjult i fals findes der forskellige dækpropper der skjuler hovedet som kun er ca. 7,5 mm.
Ideen i metoden er at betonskruen selv skærer gevind i både træ og mursten.

------------------
www.orla-nautrup.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis