understygning

Jeg har renset 1 sal for den gamle "indmad" og vil bygge det hele forfra. Det er ingen undertag i huset, og en del tagstene er revnet eller flekket. Hvad skal jeg gøre ved dette. Jeg har tenkt på at understryge, kan jeg gøre det selv? -og er det almindelig mørtel blanding jeg skal bruge?
Hilsen Arnstein

arnstein
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis dine tagsten er revnede og flækkede som du skriver, bør du lade taget gennemgå af en sagkyndig, og lade ham/hende rådgive dig, da det kan være en dårlig ide at lappe på noget, som står for en udskiftning.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Jeg er enig i, at du nok ikke bør reparere på taget, hvis der er flækkede tegl, men hvis det "bare" er understrygning mellem teglene, der skal repareres, så kan du godt gøre det selv, omend du nok skal regne et vist spild og et par dage til at lade ryggen komme sig bagefter...

Du skal bruge hydraulisk mørtel tilsat fæhår. Hvis du køber hos et godt byggemrked bør de kunne hjælpe med at finde den helt rigtige blanding (jeg kan ikke huske forholdet).

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Proffesionelle tagstrygere bruger en tjærelignende masse, som de sprøjter en fuge ud under teglene med via trykluft og fugepistol - Jeg mener at du kan på købe dette produkt i et velass. trælast + en opfyldelig fugepistol. Fordelen med denne masse, er at den kan arbejde og jeg tror at den er nemmere at ligge på under teglene end mørtel.
Brug for g.. skyld ikke skum, da det selv finder vej alle steder også på forsiden og det er ikke til at få af.....

Jeg har set et team på tre mand understryge teglene på 8 rækkehuse på en dag - De må ha' haft daglønnen hjemme. Og der var næsten ingen tabte klatter. :-)

Endnu en mulighed:
For nogle år tilbage tog vi simpelt hen alle teglene af min genbo's tag og tog lægterne af. Så blev der lagt undertag, samt nyt fodblik og nye lægter blev slået op og teglene lagt igen. Han havde på forhånd fået fat i nogle gamle tegl magen til dem han havde på, så der var en erstatning for dem der gik i stykker. Et af problermene kan være at få fat i gamle rygningstegl. Metoden tror jeg ikker er meget dyrere og tidskrævende end at understryge hele taget og med et undertag, ja så er taget bare tæt.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 07-08-2002).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis