Nyt oliefyr

Hjælp, mit 20 år gamle oliefyr er gået i stå, kan ikke startes igen, oliefyrs-service siger at det højst sansynligt skal skiftes ud. (mange penge op af lommen) Hvad gør jeg ? Jeg vil ikke ofre mere på det gamle fyr og vi har en el-vandvarmer på brugsvandet, så vi klare nok nogle dage uden varme i huset. Det er jo ved at blive sommer. Jeg vil gerne have et kombifyr som kan køre både med piller og olie samtidig. Skal dog ikke køre med piller i starten. vvs-grossisten har tilbudt mig:
-Roca støbejerns kedel 29,1 kw m/oliebrænder kr. 8048,-
-Stoker/olie lågesæt kr. 1388,-
-Atlantic kombi vandbeholder 100 L kr. 1648,-
+ moms ialt kr. 13855,-

Alternativ rent oliefyr kr. 4.500,-
Atlantic kombi vandbeholder 100 L kr. 1.648,-
+ moms ialt kr. 7.685,-

Kan nogen råde mig, for jeg er i syv sind. Eller er der nogle alternativer som jeg ikke har tænkt på.

På forhånd tak

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kan varmt anbefale en TB-Mini med den omtalte ROCA kedel.
Jeg har selv et sådant anlæg, og det kører bare upåklageligt derudad biggrin biggrin :lol: .
Prøv at kontakte www.biovarme.dk eller kig på www.dba.dk der er nogen en gang imellem.
:wink:

Du omtaler en 29,1 kW kedel, hvilket er en ordentlig en.
Jeg har et hus fra 1909 på 250 m2 med gulvvarme overalt og en Roca p-30-5 kedel som kan yde 19,3 kW, hvilket er rigeligt.
Hvis du vælger dette anlæg er det en god ide at købe en ekstra røgvender til kedlen når du kører med piller.

Hilsen Kewin, Svendborg.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Hvis det "kun" er en brænder, der er gået, kan en ny købes væsentligt billigere end dine to tilbud, men det går jeg ikke ud fra er aktuelt.

Når du planlægger piller lyder det ganske fornuftigt at bevare muligheden for olie samtidig for mere sikker forsyning og muligvis bedre sommerøkonomi. Pillefyring og ikke mindst levering(!) er ikke så stabil og nem som olie.

Men er der nogen særlig grund til at købe en kombivandvarmer (ud over, at prisforskellen hos VVS-grossisten er lille - de er i øvrigt faldet 1000 kr. siden jeg valgte dem fra for et år siden!)?? Driftøkonomisk har jeg svært ved at se økonomien i det.

Ud over det er jeg egentlig overrasket over, hvor billigt det er! Det er lige før jeg overvejer at udskifte min gamle Tassokedel til en roca med olie, så jeg kan fyre med olie i "nødsituationer", som jeg har haft et par stykker af og sikkert får flere af. biggrin

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Kewin og Thomas
Vi er nødt til at skifte det hele ud, da kedlen er meget rusten og vi har allerede fået lukket to huller i den fordi nogle studser knækkede af. Yderligere er der gået hul i sneglen inden i tanken så brugsvandet løber over i centralvarmen. (derfor har vi idag en el-vandvarmer).
Jeg har talt med www.biovarme.dk og de var meget hjælpsomme. Dog er de noget dyrere end vvs-grossisten. Men er der nogen der har erfaring med vvs-grossisten. Hvordan er de at handle med og hvordan er deres kvalitet.??

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
Hej

Kombinationen af olie som back up og en træpillerbrænder er en rigtig god idé som kan anbefales. Dog er det en forudsætning at du gider have bøvlet med det.
Der er nogle ting som du bør overveje inden du investerer.
1) valg af kedel(er):
en kombikedel bliver ikke lige så god og effektiv som en enkelkedel optimeret til den brænder der monteres. Derfor vil jeg anbefale 2 kedler, roca er en ok kedel til prisen til mange forskellige pillebrændere. Har endnu ikke hørt noget dårligt om roca. Til oliefyret ville jeg personlig finde en brugt kedel som er i orden, den kommer jo ikke til at "køre" ret meget. En nem måde at spare lidt penge på.
2) valg af oliebrænder:
også her kan du vælge at købe brugt, der er en del tilsalg, bl.a. i den blå avis, som ikke er særlig gamle.
3 valg af pillebrænder:
TB mini er en god pillebrænder, yderst simpel. Den har et svagt punkt. Den er ret følsom overfor trækket i skorstenen, snak evt med biovarme om det.
Der er også mange andre pillebrændere på markedet som muligvis er bedre end TB mini, tag evt en snak med folkene bag www.nordjysk-bioenergi.dk om deres produkter
Hvis du ikke er bange for at tage fat selv, kan mange pillebrændere købes med flere tusind kroners besparels i Sverige. Det drejer sig bl.a. om klassikeren ecotec som shell forhandler i DK. Den er noget mere avanceret end TB-mini men er til gengæld fuldstændig ligeglad med skorstenstrækket. Ydermere har den en fordel idet bålet fødes nedefra og asken skubbes dermed ud i kedelrummet, det betyder at den kan køre i ugevis før man skal tage aske ud. TB mini samler en vis mængde aske og slagger i brændehovedet som man i højsæsonen kan være nødt til at rense op til hver 3-4 dag afhængig af pillekvalitet.
Hvis du vil vide mere så kig på www.pilleklub.dk under diskusion og vælg så træpillebrænder. Så vælter det frem med gode indlæg, også noget om vvsgrosisten.
Tilsidst, hvis jeg var dig ville jeg ordne det akutte varmeproblem med en brugt oliebrænder og så foretage den store udskiftning til sommer, så har du også tid til at overveje lidt mere hvilken pillebrænder der passer til dig og evt finde tingene andre steder til den rigtige pris.

mvh Anders
Citat fra AndersKruse


1) valg af kedel(er):
en kombikedel bliver ikke lige så god og effektiv som en enkelkedel optimeret til den brænder der monteres. Derfor vil jeg anbefale 2 kedler, roca er en ok kedel til prisen til mange forskellige pillebrændere. Har endnu ikke hørt noget dårligt om roca. Til oliefyret ville jeg personlig finde en brugt kedel som er i orden, den kommer jo ikke til at "køre" ret meget. En nem måde at spare lidt penge på.


Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg vil til hver en tid foretrække én kedel frem for to, i hvert fald hvis olien primært er til backup. Hvis Rocaen kører godt med pillebrænderen er det jo relativt sjældent, man skal leve med den dårlige udnyttelse. En løsning med to kedler fylder mere, kræver mere indviklet rørføring, hvilket alt andet lige også må medføre lidt mindre effektiv drift.

Citat fra AndersKruse


Hvis du ikke er bange for at tage fat selv, kan mange pillebrændere købes med flere tusind kroners besparels i Sverige. Det drejer sig bl.a. om klassikeren ecotec som shell forhandler i DK. Den er noget mere avanceret end TB-mini men er til gengæld fuldstændig ligeglad med skorstenstrækket. Ydermere har den en fordel idet bålet fødes nedefra og asken skubbes dermed ud i kedelrummet, det betyder at den kan køre i ugevis før man skal tage aske ud. TB mini samler en vis mængde aske og slagger i brændehovedet som man i højsæsonen kan være nødt til at rense op til hver 3-4 dag afhængig af pillekvalitet.


Jeg valgte for 3 år siden en Ecotec (nu Bioline), og købte den i Sverige med en besparelse på ca. 8000 kr (jeg gav 20.000 SEK incl. 2,5 m snegl). Den er således stadig en del dyrere end TB Mini.

Beskrivelsen er på godt og ondt helt i plet: Når den kører, kører den perfekt, og jeg har for eksempel i denne vinter renset/tømt aske mindre end en gang om måneden (dvs. efter forbrænding af mere end 1200 kg piller). Det var vigtigt for mig, da jeg skulle vælge. Desværre har jeg også været ramt af, at den er mere avanceret, idet jeg har haft nogle problemer, som det har taget noget tid at få løst, blandt andet fordi Shells teknikere desværre ikke er supereksperter. Det betyder, at jeg nu selv har "overtaget" service helt og holdent.
I øvrigt fungerer Ecotec'en ok til sommerdrift.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Citat fra Kjærsgaard

Hej Kewin og Thomas
Vi er nødt til at skifte det hele ud, da kedlen er meget rusten og vi har allerede fået lukket to huller i den fordi nogle studser knækkede af. Yderligere er der gået hul i sneglen inden i tanken så brugsvandet løber over i centralvarmen. (derfor har vi idag en el-vandvarmer).
Jeg har talt med www.biovarme.dk og de var meget hjælpsomme. Dog er de noget dyrere end vvs-grossisten. Men er der nogen der har erfaring med vvs-grossisten. Hvordan er de at handle med og hvordan er deres kvalitet.??


Jeg har ikke andet end "fornemmelse" at have det i, men jeg er noget skeptisk overfor deres vandvarmer - Det er imponerende, hvis den er samme kvalitet som Vølund og Metro til en pris, der er ca. 45% lavere! Desuden er prisforskellen mellem Atlantic centralvarme og Atlantic kombi meget lille, hvilket måske kan tyde på, at el-delen ikke er særlig god! Igen, det kan selvfølgelig bare være navnet, man betaler for hos de dyrere mærker.

smile
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej igen

Jeg glemte at fortælle at jeg har en TB mini selv, den er jeg godt tilfreds med. Hvis jeg skulle skifte idag kunne det meget vel blive en ecotec istedet.
Jeg har en fornemmelse af at prisen på træpillestokere er lidt for nedadgående generelt, også i Sverige.
Det som biovarme sælger, er det ikke to separate kedler?

mvh Anders
Hej igen

Jeg har faktisk set enkelte brugte TB mini´er i den blå avis. Den ville jeg ikke være bange for at købe brugt.

mvh Anders
Hej
Jeg så lige på www.pilleklubben.dk i en tråd under træpillebrænder at én havde købt en eurofire til 17,900 svenske kroner. Ikke nogen dårlig pris!

mvh Anders
Tak til alle for svarerne, jeg er nu blevet en hel del klogere. Mit gamle fyr kører åbenbart lidt endnu, men fagkundskaben siger det er et spørgsmål om tid. Så jeg må igang med at søge efter et billigt/brugt oliefyr. Der er en del til salg på Sjælland, de går åbenbart over til fjernvarme eller naturgas allesammen.

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis