Mure et højbed op...

Hej.

Jeg har ryddet min forhave og gravet jord væk så man skulle tro jeg fik penge for det. Erstattet det med grus og stampet det med en pladevibrator. Nu til spøtgsmålet: Jeg skal have lavet to højbede af herregårdssten i str. 14x14x21 cm pr sten. Hvordan får jeg dem til at ligge pænt i de næste mange år? Skal jeg bruge fliselim? Og i så fald, hvad for en slags? Og hvor meget i mm?

Venlig hilsen

FalckManden fra Fakse, Sydsjællands smørhul.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hjalp med at bygge to højbede for nogle år siden, netop af herregårdssten. Brugte en std. fliseklæber (Lip???). Så vidt jeg husker brugte vi knap 15 kg. til de to bede (ca. 120x160x50), påført med en 6 mm tandspartel.
Har også brugt det i forbindelse med opførsel af en støttemur, udsat for ret stort jordtryk samt vandpåvirkning - og det hele står endnu ;-)

Håber du kan bruge det til noget.

PS - læg ikke klæberen for langt ud til kanten, det bliver bare presset ud og er ret svært at fjerne efterfølgende (dyrekøbt erfaring ;-)

Mvh.

Jan R.
Hej Falckmand!

Du skal satte nederste række vandret i 10 cm. tørbeton. Rækken sættes ca. halvt nedgravet under terræn/belægning på forsiden, og med smig bagud, 17 cm. pr. løbende meter i højden. Række 2, limes på med f.eks. "LIP-fliseklæber" til udendørs brug, i 2 - 3 mm. tykkelse. Limen lægges på de bagerste 2/3 af stenen, da den ikke kan fjernes, hvis den kommer ud på forsiden.Limen kan også bruges til at kompensere for unøjagtigheden i stenenes mål. Stenene limes med forskudte fuger, i forhold til nærmeste underliggende række. Det vil sige at række 1 og række 3 gerne må have fuger der passer over hinanden, og det samme med række 2 og række 4. Og sådan fortsætter forløbet, i teorien i det uendelige.
Alle rækker sættes op efter en stramt udspændt snor, og kontrolleres med vaterpasset.
Når/hvis du skal dele en sten, bliver det pænest, hvis du ikke bruger vinkelsliber, da slibemærkerne aldrig forsvinder. Men hugger eller klipper dem over. En fliseklipper kan lejes i mange byggemarkeder.


Mvh. Birger

P.S. Bliver muren over 1 m. høj, SKAL :evil: der lægges dræn på bagsiden, p.g.a. vandtrykket på muren.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis