Rundt om nælden...

Der kan siges meget godt om brændenælder (eller hedder de døvnælder?) - og det er også meget velkomment. Ligesom ideer til bekæmpelsesmetoder er.

Vi har vilde områder, hvor nælderne er "fredede" til ære for sommerfuglene.

Men ikke alle steder er den velkommen her - og de er ikke lige tilgængelige med plæneklipperen. Så jeg er endnu engang startet på den ulige kamp med at trække dem op "med følelse" og/eller havegreb for at få så meget rodnet med som muligt. Men de vinder hvert eneste år...

Findes der en plante, som "kvæler nælden" - altså som udkonkurrerer den, så den "giver op" og forsvinder?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke skvalderkål kan klare opgaven smile

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Øv, jeg havde ellers lige lagt noget kål til side sammen med et par præstelus, du kunne prøve med :lol:

Har du prøvet slåning? Jeg har taget "vores" med en græstrimmer et par gange, da de også står i et terrræn, plæneklipperen ikke bryder sig om, men aldrig fået taget mig sammen til at gøre det konsekvent over en længere periode.
Jeg ved derfor ikke, om de overlever gentagen slåning, men hos os breder de sig ikke længere end til kanten af plænen, så mon ikke det virker? - Det er i hvert fald nemmere end at hive/grave dem op!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg havde en anelse om, at du ville være i det gavmilde hjørne :lol: Præstelus virker ikke - ejheller snerler. De holder sig pænt andre steder i haven - også tæt ved.

Jo, græstrimmeren ender måske med at blive løsningen. Men det havde nu været lykken, hvis der fandtes et bunddække eller lignende, så jeg ikke skulle bruge tiden på at bekæmpe dem hele sommeren.
smile det er ikke i sjov, men min gartnernabo et tidligere sted jeg boede fik mig til at sætte kartofler alle de steder jeg ikke ville have ukrudt, og da jeg var (er) en novice i haver, gjorde jeg det. Og det virkede kan jeg sige.

Om det så var fordi han fra sit vindue kunne nyde at se mig hyppe kartofler konstant hver weekend eller om det var i en god mening fandt jeg aldrig ud af.

Men vi og vores familie kunne da i hvertfald ikke nå at spise kartoftler fra 700 m2 grund, men arealet blev ukrudtfri da vi plantede det vi ville have, og gav også en nemmere have at holde bagefter - tror jeg :? Men sikken et arbejde!

Mvh. JørgenE
Ups der mangler en smiley med alvorlige folder :lol:

Spøg til side. Det lyder ikke helt tovligt i mine ører. Mit største problembarn er et stykke, hvor der tidligere var 15 m. tjørn, som åbenbart er slyngveninde med nælden. Længere henne ad vejen er problemet det samme - de har dog ikke fjernet tjørnen endnu og lægger flis omkring, hvilket også er strejfet mig at gøre i et ret tykt lag.

Men jeg kunne nu godt finde på at afprøve kartoffelideen. Nyopgravede er jo himmelsk, og de brænder først, når man hælder vandet fra :lol:

Takker for ideen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis