Solvarme og påfyldning af vædske

Hej Folkens
Det skvulper lidt i mit solvarmeanlæg og tænkte der måske skulle efterfyldes med vædske. Jeg efterlyser erfaring med påfyldning, samt en korrekt fremgangsmåde og evt. hvilken pumpe/anordning der kan benyttes til at tryksætte anlægget. :?
Det er et Batec anlæg med 280 ltr. beholder med 2 solpaneler
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej anders
jeg har et djurs solvarmeanlæg men princippet skulle være det samme.
der skal helst være mellem 2,5-2,8 bar på anlægget når væsken er kold(der skulle gerne sidde en måler et sted på rørføringen under beholderen)
det du skal have fat på er en trykpumpe til at efterfylde anlægget med(kan sikkert lånes af den lokale smed smile ) det er bedst at få det rigtige væske, som skal blandes op med vand.
der skulle gerne være en påfyldningsstuds som du kan skrue slangen på i rørføringen under beholderen. biggrin
den skvulpen der kommer fra anlægget kan også være luft i anlægget, har du chekket luftskruen ved panelerne?
håber det er en hjælp biggrin

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Hej!!!

Batec!!

Under vandvarmeren sidder der 2 studse til påfyldning, jeg bruger normalt den højre, hvor der sidder et manometer over. Jeg bruger en pumpe af den slags man montere på boremaskinen. Du blander først væsken i en dunk 40% frostvæske 60% vand. så er det bare der ud af.
hej igen!!

glemte at skrive at vi normalt bruger almindelig frostvæske til påfyldning når vi har monteret et Batec anlæg. Husk at frostvæske ikke må komme i afløbet men skal opsamles.
Tak Smeden

Hvordan er arbejdsgangen så ? Jeg tænker på hvordan gribes det an. Luftskrue, koldt eller varmt i solkredsen, skal solpaneler evt. afdækkes før ventil løsnes ( jeg tænker på evt. kogning når trykket evt. forsvinder) eller vente til en regnvejrs dag.......osv.
vent til en overskyet/regnvejrsdag, bland væsken op, sæt slangen på studsen under beholderen og pump i til det passer. der sidder en luft skrue på toppen af solpanelerne som automatisk skulle tage evt luft.
mvh
lars

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis