Støbe gulv på hårde batts

jeg bor i etageejendom fra 1900 og vil støbe nyt gulv til devi gulvvarme og fliser ovenpå i et rum hvor der i dag er bræddegulv (ikke vådrum, og ingen gulvafløb)

idéen er at skære brædderne op, fjerne lerudskudslerne og ilægge hårde batts, derpå armeringsjern og støbe ovenpå det. gulvet skal være så tyndt (og let?) som muligt, men fugerne må selvfølgelig ikke knække.

hvor finder jeg en vejledning i at lave sådan et gulv (hvilken beton, batts, 1 til 7 eller hvad, hvor tykt, skal bjælkerne dækkes til...)

-Bob

ps: og må jeg lægge pex tomrør ned i gulvet, eller bliver det så for svagt når nu jeg gerne vil have det tyndt (og godt kan finde en alternativ føringsvej til pex)

Per
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
AV AV det var en alvorlig ombygning af et ældre hus...
Jeg ville ikke ummiddelbart turde lave dette voldsomme indgreb. Dit nye gulv vil få en noget højere vægt og jeg tror ikke der er nogen der "gennem" computeren kan sige om konstruktionen ( du i øvrigt ikke har beskrevet ) kan klare denne nye belastning.
Altså bjælke størrelse afstand mellem bjælker afstande mellem bærende mure etc. etc.

Så mit klare råd er at hvis du virkelig vil igang med projektet, så er der ikke nogen seriøs udvej, du må have lavet nogle rigtige beregniger af styrke osv.

Desuden er der lidt andre krav til etage ejendomme end der er til enfamilie huse. Jeg er ganske sikker på at de fleste gæster i dette forum kun bygger om i enfamilie huse og dermed er underlagt lidt lettere regler...

Men hvad er det du vil opnå ved at støbe gulvet, ud over gulvvarmen ??
En mulighed er jo et trægulv med varmefordelingsplader osv under !!

Hvis du skal igang med støberiet, skal du jo også understøtte det loft der ligger under gulvet mens støberiet foregår.. betonnen giver først stivhed efter at den er hærdet op... Og det er ikke sikkert at undeboen er specielt glad for at du invadere sammen med diverse understøtning i en periode !!!

Men fortæl gerne lidt mere om dine planer..

MVH Njord
hey - tak for svarene. nu bliver jeg bare helt nervøs! der er ellers flere af mine naboer og genboer, der har lavet noget lignende

njord-> bjælkerne er ca 20 cm og ligger i 90 cm afstand. rummet er 220 bredt med bjælker på langs, så der er kun 3 bjælker. spændet er 4 meter, men rummet er kun 3,4 meter (der ligger en fordelingsgang ved siden af). den muremester, som har 'designet' løsningen (som jeg altså påtænker selv at udføre) foreslår at lade batssene ligger ca 4 cm under bjælkernes top og støbe i alt 7 cm i to omgange i hhv. 1:6 og 1:4 med skarp muregrus i så tør en blanding som muligt. han siger i øvrigt også at loftet godt kan holde (?). hvad angår bjælker og beton, er jeg blevet rådet til at lægge 0,15 mm plast over bjælkerne (og under battsene)

den eneste grund til at støbe gulv, er at der skal lægges fliser over gulvvarmen og jeg er ikke interesseret i at gulvet bliver 10 cm højere end i resten af huset. den eneste grund til ikke at bruge svalehaleplader er, at det er meget billigere at lade være. (men det gælder selvfølgelig ikke hvis jeg ender hos underboen inden betonen hærder, så jeg er selvfølgelig til at tale med).

det er tydeligt at jeg er havnet i det rigtige forum af eksperter med dette projekt, så jeg vil meget gerne have flere kommentarer...

-Bob

Per
Ja jeg vil bare kort fortælle lidt om hvordan mit badeværelses gulv på 1. sal er støbt/opbygget.

Bjælker strøer er 245+45 eller 195x45 mm( husker det ikke lige præcist). Der er en center/center afstand mellem disse på 50cm. På undersiden af disse er der skruet en 19mm krydsfinerplade. hvorpå der er en ca 100mm eller 150mm isolering af støbebats, i denne ligger kloakrørene. Overpå dette er der støbt en plade i 100mm beton, støbt af een gang.
I denne støbte plade er der dels et rionet hvorpå gulvvarmeslangerne er fastmonteret og endnu et lag rionet over for at holde det hele på plads. Ud over dette er der 4-5 kraftige tentostål der er boret ind i bjælkerne på siderne af badet disse er gennemgående. I selve baderummet er bjælkerne skåret ca 7cm ned så der er plads til betonlaget, uden at selve gulvet bkiver højere. Denne betonplade ligger dels på indermuren, og dels på 3 andre væge hele vejen rundt. Altså en betonklods der ligge rpå skillerummene.
Under støbningen af dette gulv, ca 3+3m, var der understøttet med en serie "soldater" huske rikke hvormange men jeg tror det var 3x2 med bjælker imellem til at understøtte under selve støbningen.
Loftet i baggangen ( neden under badet ) er siden beklædt med en gipsplade med en glasfilt som afslutning.

Jeg har ikke selv lavet arbejdet men fik det med som en del af mure entreprisen på huset. ( underetage og tag er lavet af proffer og jeg laver så selv overetagen, ligesom garage og have osv er selv gjort.

Prøv at regne lidt på hvad din betonklods kommer til at veje ekstra og så husk på at du ommer til at svække dine bjælker ved en nedskæring...

Har du andre spørgsmål så bare sig frem...

MVH Njord
Annonce
det med vægten overrasker mig i øvrig lidt. hvis jeg støber 7 cm vejer gulvet vel under 100 kg/m2 og til sammenligning vejer fx en vandseng vel snildt 1 ton og dermed omtrent 300 kg/m2. er jeg helt galt på den her?

-Bob

Per
Vægten i sig selv er måske ikke det største problem..
Men du komme rikke under de 100 kg/kvm
beton vejer vel ca 2900 kg/m" så 0,07*2900 = ca 200kg/kvm.
Men ud over denne vægt vil dit klinkegulv også veje.. Så vægten kommer nok på ca 300 kg/kvm. Men du har jo også skåret dine bjælker ned, altså de er væsentligt lavere, og det er denne højde på bjælken der giver styrke.
Du har desuden ret langt mellem bjælkerne og som jeg forstår det har du ikke umiddelbart mulighed for at lade din betonklods komme ud at hvile på bærende væge hele vejen rundt. Altså vil betonklodsen på totalt ca 2,5 ton der hænger på i tre bjælker i et spænd på 4m svæve uden understøtning.
Det er jo umuligt her gennen nettet at vurdere kvaliteten af dine gamle bjælker, men under alle omstændigheder vil du jo svække disse lidt ved nedskæringen, og gamle bjælker er måske lidt bomkantede...

Men hvordan er dit gulv nu ?? Giver det sig når du hopper rigtog kraftigt på det ???

Og dit spørgsmål om tomrør, vil jeg ikke lægge i en så tynd beton som 7cm.

MVH Njord
Citat fra Bob_KBH

det med vægten overrasker mig i øvrig lidt. hvis jeg støber 7 cm vejer gulvet vel under 100 kg/m2 og til sammenligning vejer fx en vandseng vel snildt 1 ton og dermed omtrent 300 kg/m2. er jeg helt galt på den her?

-Bob




En vandseng vejer ikke 1 ton, men typisk under det halve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis