Hjælp med strøm

Jeg har købt en aktiv studiemonitor(højtaler med indbygget forstærker) i USA til vores lydstudie, men jeg er løbet ind i et problem, som jeg virkelig godt kunne bruge noget hjælp til!!!
Jeg var godt klar over, at det amerikanske lysnet kører med 120V, så jeg har fundet en adaptor, der kan omforme vores 220V til de 120V som monitoren bruger. Jeg havde bare ikke lige tænkt på Hz :roll: På den amerikanske monitor står der, at den kører 120V/60Hz, men jeg mener at vores lysnet kører 50Hz??
Er der nogen der kan svarer på, om det er et problem, hvis jeg bare omformer de 220V til 120V og ikke omformer Hz (vil den brænde sammen??)
Hvis Hz er et problem, er der nogen som ved noget, om hvordan jeg kan løse problemet, eller hvor jeg evt. kan finde flere oplysninger om løsning af et sådan problem??

Håber nogen kan hjælpe takker biggrin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der burde ikke være noget ivejen for at benytte 50hz i stedetfor 60, da den bare ensretter spændingen til jævnstrøm til brug internt..

Så slut bare til lysnettet (med passende omformer til 120V)

/ Foden
Jeg har snakket med et par andre, og de siger det samme, at det sikkert ikke vil give nogen problemer med den lille Hz forskel. Men på alle de forskellige transformere, jeg har set, står der altid fra 220V til 110V, men på monitiren står der 120V - er det et problem??
Hej

Umoddelbart vil jeg ikke tro at det gør noget med 110 v. Mange af vores andre apparater i husholdningen er jo også til f.eks 230v.


mvh Anders
110V kontra 120 V er vel bare forskellen mellem gamle størrelser og nye...
Hvis du kigger på de hjemlige el dimser vil du se at ældre modeller oftest hedder 220 V og nyere 230 V. På samme måde med "kraft" i gamle dage 380 V og nu 400 V.

Bare en tanke...

MVH Njord
Hej,

Jeg har selv købt udstyr i USA. Du vil opleve en del brum / resonans i transformatoren / motorer hvis du ikke rammer den samme frekvens. Det er ok med appaterne, men brummen kan være ret høj og ubehagelig ved længere tids lytning.

Det kan afhjælpes lidt, hvis du smører trafo ind i en tyk gang lak (specielt til trafo) og isolerer mod flader som virker som en højtaler.
HZ kan du ikke "omforme" det er frekvensen af sinuspulserne ind i trafoen. Det betyder imidlertid noget for den energi der afsættes. Jo flere hz jo flere Watt.
Hvis du øger frekvensen fra 60 hz 120 v
til 50 hz 240 v....

Transformeringen er jo bestemt af antal vindinger i spolerne og her er frekvensen jo en joker. med højere frekvens.... som i det europæiske system.... får du mere energi ind i systemet.
OG og....
det betyder ikke en skid.... for der sker jo kun noget hvis det tappes ud igen, og det er udstyret formentlig designet til.
DVS.... KØR LØS med din omformer.
Men pas på de høje effekter, hvor der tappes meget, der stopper din hardware for sent.... my guess.
Skideværd med HZ... men ikke over belaste.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis