Peugeot 106 radio uden strøm

Værktstedet har monteret min radio, så både tændingsstrøm (+) og hukommelsesstrøm er koblet til tændingen. Det betyder, at radioen kun kan være tændt, når tændingen er koblet til.

Skulle det virkelig ikke være muligt at få strøm til radioen, når tændingen er koblet fra? Ved nogen, hvilken ledning i Peugeots standardstik, der evt. skal bruges?

/Allan
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo det kan sagtens lade sig gøre at få strøm til radioen på den måde du ønsker det......
Men desværre laver jeg japanere til daglig og aner ikke lige hvilken ledning der er beregnet til det i din bil..
Skulle det ske at ingen svarer, kan man lave forbindelsen selv.Men i så fald skal du være sikker på hvad du laver :wink:

MVH
Jakob

Hør, hvad fanden er den knap til?
Dut Dut Dut Dut Dut......
Hej

Jeg ville bevæbne mig med et voltmeter, slå tændingen fra og måle mig frem til en permanent plus ledning. I øvrigt har mange radioer 2 puls ledninger, en som slukkes med tændingen som forsyner radioen og en anden som er permanent og sørger for at moderne radoier som kodes stadig har lidt strøm selv omtændingen er slået fra. På den måde kan den huske program indstillinger, koder o.l. Det er muligt at det ikke er helt autoriseret , men jeg har selv med held brugt denne permanente plus til at forsyne radioen også. Så slukkes den ikke med tændingen.
Med lidt held kan du slå op i radioens manual og se hvilket stik denne permanente plusledning sidder i.
Alternativt kan du sikkert finde en passende permanent plusledning i Haynes, de har nogle ledningsdiagrammer i deres bøger.

mvh Anders
Ups, jeg havde ikke lige set at hukommelsesstrømmen også slukkede med tændingen, det må da være ret træls. Kan du ikke bare bede værkstedet lave det om? Det må da være en fejl?

mvh Anders
Hej !!

den ledning til hukommelse er da ikke ret stor!!!!

Jeg vil mene at du skulle trække en ny ledning med sikring fra batt. og til radioen. Når ledningen har et lille kvardrat og du trækker en stor strøm til cd osv. så kan den godt blive varm, også brødrister varm :lol:

mvh

Kim
Hej og tak for svarene

Som sagt har værkstedet tidligere monteret en radio i bilen, hvor de har brugt den ledning, som kun giver strøm med tænding. Med den radio var problemet ikke så stort, da den lagrede sine indstillinger fra gang til gang uden strøm. Men den nye, som jeg selv har monteret med samme brug af ledninger, som værkstedet havde lavet, kan ikke gemme indstillinger uden strøm. Det nytter nok ikke noget at reklamere på værkstedet - det er 8 år siden. :wink:

Jeg har altså endnu ikke den løsning, jeg håber på, - nemlig at få at vide, hvilken af de eksisterende ledninger i Peugeots standardstik jeg skal bruge. Er der nogen der positivt ved, at der findes en ledning til hukommelsesstrøm i en Peugeot? Hvis der gør, vil jeg ikke begynde at trække strøm fra batteriet, kabinelyset eller hvad der nu kan lade sig gøre. Bibliotekets reparationsmanual giver iøvrigt ikke noget svar.

/Allan
Annonce
Hej....du har sikkert for længst fået løst problemet, men jeg skriver nu alligevel.

Jeg har lavet sådan noget fusk i nogle biler, og det har aldrig været et problem. Både med Peugeot 306 og BMW og andre.

Her var det altid éen gul og éen rød der blev brugt. Det vil sige, at den éne af de to, var plus når bilen var tændt, mens den anden hele tiden var plus.

Prøv med et voltmeter at finde frem til plussen når tændingen er slukket.....minusen på voltmetret sætter du på stel, et eller andet sted, fx. i dørkarmen, hvor den ikke er malet. Nu prøver du bare samtlige ledninger på ledningsnettet, med den anden af voltmetrets ledning, indtil du finder plussen. Burde ikke tage mére end et par minutter.


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Hej

Kig forbi www.hi-speed.dk og klik på forum. Du skal nok meldes ind på samme måde som her i LDS, det er en side for citroner og peugoeter.
De kan svare på alt om dit problem. 112 % sikkert

/bindestreg1

PS. kører selv peugeot.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Problemet er løst - dvs. omgået - ved at trække en ny ledning fra batteriet. Der er ingen af de eksisterende ledninger til radioen der er strømførende, når nøglen ikke er drejet.
Har du husket en sikring på den nye ledning?
Jeg satte engang en sporvognsklokke i en Morris, jeg havde. Der trak jeg også strøm fra batteriet, uden sikring. Næste gang den havde været på værksted, sad der en lille sikring på den ledning jeg havde monteret :oops:

Mvh. Carsten
Jeg vil da lige tilføje at sikringen skal sidde så tæt på batteriet som muligt da den jo skal springe ved en evt. kortslutning, hvis ledningen bliver "gnavet" over eller på anden måde får stel, sidder der ikke en sikring på ledningen kan det jo ende grueligt galt, et batteri der springer bilen bryder olign.

Sikringen skal naturligves også være dimensioneret efter ledningen så det ikke er ledningen der brænder over først.

tag evt. ned til en bilsterero forhandler eller autotilbehørs forhandler, og få dem til at hjælpe med at finde det rigtige, hvis du sørger for at få en af typen fast blow er du også lidt mere sikker på at dit udstyr ikke ryger med i købet.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også