Afbryder/kontakt til markise

Jeg har købt mig en markise, men da det er en billig supermarkedsmarkise er der selvfølgelig sparet på "dimserne". Den er motordrevet, men kontakten til at styre den med er kun beregnet til indendørs montering, hvilket jeg ikke synes er særlig smart. Desuden er den tudegrim!

Kan man købe en udendørs kontakt/afbryder, som kan styre en motor med frem, tilbage og stop? Jeg har kigget lidt på nogle online-forretninger, men ved ikke helt, hvad jeg skal kigge efter (hvad dimsen hedder).

Jeg går ud fra, at man i princippet kan bruge en almindelig dobbelt afbryder, men det er ikke så godt, at man kan "tænde" for forlæns og baglæns på samme tid! For at forhindre det kunne jeg så montere fjedre under, men så skal jeg stå og holde afbryderen inde, mens markisen kører ud/ind - heller ikke optimalt!

Jeg vil helst have noget "standard" ( for eksempel LK Opus), så jeg for eksempel kan montere et tik ved siden af i samme design, men alle forslag er velkomne.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal købe en dobbel korrespodangse med fjer feks. opus til udendørs så skule det være mugligt og lave en gensidg spæring
hilsen elektrikkeren
Tak for svaret!

Jeg går ud fra, at det er korrespondancen, der står for spærringen, så løsningen også virker uden fjedre? - Jeg vil gerne kunne tænde motoren og så stoppe den, når markisen er langt nok ude.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
En dobbelt korrespondance med gensidig spærring fra opus eller fuga for den sags skyld, virker ikke uden fjeder, men markisen stopper alligevel når du slipper knappen. ps, min mening er at du skal placere afbryderene indenfor, da opus i sig selv er meget grimmere, end en alm dbl korrespondance indendørs

Vh....
Jan Eriksen
Citat fra jzzo

En dobbelt korrespondance med gensidig spærring fra opus eller fuga for den sags skyld, virker ikke uden fjeder, men markisen stopper alligevel når du slipper knappen


Det er jo desværre lige præcis det, jeg helst vil undgå! Når markisen skal ud, skal den UD - dvs. den skal ud i hele sin længde. Da der er automatisk stop på, synes jeg, det virker lidt langt ude at stå og holde en kontakt inde.

Men det kan jo ende med at blive nødvendigt sad

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hvordan virker den medfølgende kontakt egentlig? Jeg tænker mest på hvordan den forhindrer at man tændeer for "frem" og "tilbage" på samme tid?

Hvis du kunne forklare dette, kunne man nok lettere foreslå en løsning.

Mvh
Torben
Den originale kontakt er en "tre-trins" vippekontakt, som på fronten er delt op i tre separate kontakter ("ud", "stop" og "ind"). Det er lidt svært at forklare, men hvis du kender blinkkontakten på en motorcykel/knallert, er det nogenlunde samme princip. Ved tryk på "ud" forbliver denne nedtrykket. Ved efterfølgende tryk på "stop" hopper "ud" ud. Ved tryk på "ind", mens "ud" er nedtrykket, hopper "ud" ud, og "ind" aktiveres.

Det er egentlig rimeligt simpelt, men jeg kan bare ikke lige finde noget tilsvarende...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis